Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T20:25:59+01:00
Ząb jest przystosowany do trawienia pokarmu (niektórzy otwierają nimi butelki :)), nasze zęby są podzielone ze względu na funkcję:
kły-przytrzymują pokarm
siekacze-rozdrabniają pokarm
zęby boczne-miażdżą pokarm
Budowa:
korona(szkliwo, zębina, dziąsła) i korzeń(miazga zębowa, kostniwo ozębna)
1 3 1
2009-12-19T23:39:47+01:00
Zęby – złożone, twarde twory anatomiczne zlokalizowane u zwierząt kręgowych w jamie ustnej, służące do chwytania i rozdrabniania pożywienia, a ponadto u wielu gatunków zwierząt również do obrony, przenoszenia młodych, usuwania pasożytów skórnych, czyszczenia futra, a u aktywnych drapieżników przede wszystkim do zabijania ofiary. Są narządami stanowiącymi element układu trawienia. Zęby są bardzo zróżnicowane pod względem budowy, kształtu, liczby oraz pełnionych funkcji. Występują w jamie gębowej większości kręgowców, jednak najbardziej zróżnicowane są u ssaków. Nauka zajmująca się budową, rozwojem, fizjologią i patologią zębów to odontologia.

Zespół wszystkich zębów występujących u jednego osobnika nazywany jest uzębieniem.