Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T20:48:00+01:00
V=s/t
s - to droga
t - to czas potrzebny do jej przebycia

Dla nurtu rzeki (czyli również dla tratwy)
tn - czas potrzebny do przebycia odległości W-G
Dla statku
ts - czas potrzebny do przebycia odległości W-G

Czas potrzebny dla przebycia s w dół rzeki wynosi
t1 = 2dni i przyjmujemy go z zależności:
vs+vn=v1
stąd:
s/ts+s/tn=s/t1
s jest stałe więc:
1/ts+1/tn=1/t1

Czas potrzebny dla przebycia s w górę rzeki wynosi
t2 = 3dni i przyjmujemy go z zależności:
vs-vn=v2 - bo prędkości się znoszą
stąd:
s/ts-s/tn=s/t2
s jest stałe więc:
1/ts-1/tn=1/t2

i tak masz układ równań:
1/ts+1/tn=1/t1
1/ts-1/tn=1/t2

2/ts = 1/2 + 1/3
2/ts = 5/6
ts = 12/5

5/12 + 1/tn = 1/2
12/tn = 1
tn = 12

odp: trarwy z Warszawy do Gdańska plyna 12 dni.
2009-12-19T20:49:59+01:00
Wzór:

v=s/t

Odległość z G do W = 354 km
Doba ma 24h
Mając daną odległość i czas w godzinach liczymy V statku:

Vs z prądem = 354 / 48 = 7,375
Vs pod prąd = 354/72= 4,9166

Teraz różnica prędkości, aby otrzymać prędkość nurtu:

(7,375 - 4,916) / 2 = 1,226

Oraz końcowe obliczenia:

354/1,226=288,74

288,74 / 24 = 12 = czas jaki tratwa potrzebowała na przepłynięcie drogi w dobach

(opóźnienie - lekki problem z internetem)