1.) Podaj znaczenie słowotwórcze wyrazow pochodnych(dopisz do nich wyrazy lub wyrażenia podstawowe)
-Żeglarz
słonik
odkurzacz
śmiałek
przymierzalnia
podrózny
napis
odmówic
przemiły prostokąt
2.) Dokonaj analizy słowotwórczje pochodnych wyrazów:
chodnych młodość nieprzyjaciel zjeść nadrzeczny uniewiinic wielobarwny
3.)Zastąp synonimami:
wyjść z propozycja
wpaśc w zachwyt
dokonać analizy
mieć zamiar
postawić diagnozy
4) dopisz wyrazy bliskoznaczne na ch lub h
szczupły męstwo zwolnić
moment szczodry rodowód

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-19T21:38:07+01:00
Żeglarz - ten, który żegluje
słonik - mały słoń
odkurzacz - coś, co odkurza
śmiałek - ten, kto jest śmiały
przymierzalnia - miejsce, gdzie się mierzy
podrózny - ten, kto jest w podróży
napis - to, co jest napisane
przemiły - ten, kto jest bardzo miły

młodość - młod +ość
nieprzyjaciel - nie+ przyjaciel
zjeść - z+jeść
nadrzeczny nad+rzecz+ny
uniewinnic - u+ niewinn+ić

wyjść z propozycja - proponować
wpaśc w zachwyt - zachwycać się
dokonać analizy - analizować
mieć zamiar - zamierzać
postawić diagnozy - diagnozować

szczupły - chudy
męstwo - hary
zwolnić -
moment - chwila
szczodry - chojny
rodowód - historia
4 2 4
2009-12-19T21:53:15+01:00
Zad.1
żeglarz ( nie jestem pewna , ale chyba to wyrażenie podst.)
a wyraz pochodny to np. żeglarstwo
słonik { pochodny )- słoń( podst.)
śmiałek ( pochodny ) - śmiałość ( podst.)
przymierzalnia ( pochodny ) - przymierzać ( podst. )
podróżny ( pochodny ) - podróż ( podst. )


Zad.2
MŁODOŚĆ
forma podstawowa ; młodość
znaczenie słowotwórcze ; ktos jest młody
młodość ; młody

ZJEŚĆ
forma podst. ; zjeść
znaczenie ; ktos cos zjada
zjeść - zjem


Zad.3
szczupły - chudy
męstwo - honorowy
moment - chwila

Wydaje mi sie że dobrze ;p
innych nie wiem ..
Ale myslęę że po przykładach juz sobie poradzisz :)


5 2 5