Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-20T09:40:10+01:00
Typ: nabłonkowa
Cechy budowy: komórki ściśle do siebie przylegają
Rola: ochronna, wyścielająca, wydzielnicza, czuciowa

Typ: mięśniowa poprzecznie prążkowana
Cechy budowy: komórki tworzą włókna o kształcie cylindrycznym
Rola: tworzy mięśnie szkieletowe

Typ: mięśniowa gładka
Cechy budowy: komórki o kształcie wrzecionowatym
Rola: tworzy narządy wewnętrzne, umożliwiając ich ruchy

Typ: nerwowa
Cechy budowy: komórki w kształcie drzewek, łączące się z następnymi komórkami
Rola: odbiera informacje, przewodzi informacje , przetwarza informacje (w mózgu), przewodzi rozkazy

Typ: łączna
Cechy budowy: jest zbudowana z substancji między komórkowej, w której zawieszone są komórki

W tkance łącznej :

Typ: kostna
Cechy budowy: komórki są ułożone pierścieniowato wokół naczynia krwionośnego odżywiającego je, substancja międzykomórkowa zawiera związki wapnia imagnezu
Rola: buduje szkielet wewnętrzny

Typ: chrzestna
Cechy budowy: substancja miedzykomórkowa zawiera elastyczne włókna
Rola: przedłuża częście szkieletu wymagające elastyczności

Typ: krew
Cechy budowy: substancje miedzykomorkowa zawiera elastyczne wlokna
- Krwinki czerwone
Rola: przenoszą tlen
- Krwinki białe
Rola: zwalczają drobnoustroje chorobotwórcze, rola obronna
- Płytki krwi
Rola: powodują krzepnięcie krwi

Typ: lima
Cechy budowy: podobna do krwi, lecz bez krwinek czerwonych
Rola: obronna, regulacyjna, transportowa
8 4 8
2009-12-20T12:57:22+01:00
Tkanka – grupa komórek, o podobnej budowie (i pochodzeniu)
spełniających określone (jednakowe) funkcje w organizmie
tkanki zwierzęce
tkanka nabłonkowa
tkanka łączna
tkanka mięśniowa
tkanka nerwowa
komórki ściśle do siebie przylegają, tworząc jednolite warstwy
podział ze względu na liczbę warstw:
jednowarstwowy (wchłanianie substancji)
wielowarstwowy ochrona)
ze względu na kształt komórek dzielimy nabłonki na:
nabłonek płaski (jednowarstwowy i wielowarstwowy)
nabłonek sześcienny
nabłonek walcowaty
nabłonek rzęskowy (tzw. migawkowy)
ze względu na funkcję dzielimy nabłonki na:
wyściełający
okrywający
gruczołowy
zmysłowy
tkanki łączne nadają ciału określony kształt (sprężystość) zapewniają łączność między różnymi jego częściami, stanowią zrąb i podporę większości narządów
zbudowana jest zawsze z:
substancja międzykomórkowej
(istota podstawowa + elementy włókniste)
i elementów komórkowych
tkanka mięśniowa komórki obdarzone zdolnością do kurczenia się
trzy rodzaje tkanki mięśniowej:
poprzecznie prążkowana (mięśni szkieletowych)
poprzecznie prążkowana sercowa
gładka
tkanka nerwowa
tkanka nerwowa buduje układ nerwowy
zbudowana jest z komórek nerwowych – neuronów,
które są wyspecjalizowane w przewodzeniu impulsów
(przekazywaniu i odbieraniu informacji w postaci krótkich sygnałów
elektrycznych)
komórki glejowe – ochrona
i odżywianie neuronów
4 3 4