Odpowiedzi

2009-12-20T11:31:45+01:00
Schizmami nazywane są rozłamy w łonie Kościołów. Za trzy największe schizmy uznaje się:

wschodnią 1054 - między prawosławiem i rzymskim katolicyzmem
zachodnią (1378-1417)
anglikańską w połowie XVI wieku (1534)

Do współczesnych ruchów schizmatycznych można zaliczyć reakcję Kościoła niemieckiego na postanowienia Vaticanum I, a także powstanie kościołów starokatolickich (1870). W XX wieku najsilniejszym echem odbiła się sprawa sprzeciwu postanowieniom Vaticanum II, której główną postacią był arcybiskup Marcel Lefebvre.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-20T11:46:19+01:00
Schizma z 1054 roku nazywana również Wielką Schizmą Wschodnią
polegała na rozłamie chrześcijaństwa na Kościół wschodni i zachodni.
Schizma z 1517 roku.
w 1517 roku Marcin Luter przybił na drzwiach kościoła w Wittemberdze 95 tez skierowanych przeciwko sprzedaży odpustów. W 1521 zarówno cesarz jak i papież potępiają Lutra. Dochodzi do rozłamu w kościele: katolicyzm i luteranizm.
5 3 5