Witam
prosze o podanie wzoró jak dodawać ułamki odejmować dzielić i mnożyć kto pierwszy wystawie najlepszą nie umiesz nie róm zgłaszm spam a wszyscy wiedzą jaka jest za to kara prosze jak najszybciej bo jutro mam z tego kartkówke decydującej o mojej ocenie na koniec roku szkolnego
z góry dziękuje:)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-20T12:43:55+01:00
1. dodawanie: dodajemy liczniki(górę), mianownik (dół) pozostaje bez zmian <- JEŻELI są TAKIE SAME MIANOWNIKI
JEŻELI SĄ RÓŻNE MIANOWNIKI-> znajdujemy wspólną wielokrotność tych liczb np. jak jest 1\3 dodać 1\6 to będzie 2\6 dodać 1\6
2.odejmowanie: tak samo jak dodawanie
3.mnożenie: licznik razy licznik, mianownik razy mianownik
4. dzielenie: pierwszy ułamek mnożymy przez odwrotność drugiego (zmienisz miejscami mianownik i licznik) np. jak jest 1\2 podzielić na 1\2 to robimy 1\2 razy 2\1
proszę o naj :))
2009-12-20T12:47:04+01:00
Mnożysz normalnie mianownik przez mianownik, licznik przez licznik

np. 3/4 * 3/4 = 9/16

Dzielenie to: pierwszy ułamek pozostaje bez zmian a drugi zmienisz miejscami mianownik i licznik i później pierwszy ułamek mnożysz z drugim.

np. 3/4 : 3:4 = 3/4 * 4/3 = 1

Dodawanie i odejmowanie już trochę inaczej. Musisz sprowadzić do wspólnego mianownika.

np. 2/4 + 2/8 = 4/8 + 2/8 = 6/8

W razie co to masz tu jeszcze dodatkową pomoc

http://www.bazywiedzy.com/ulamki-zwykle.php
2009-12-20T12:51:58+01:00
Odejmowanie: np. 3/6 - 2/6 = 1/6, bo odejmujemy licznik od licznika.
np. 3/6 - 1/5 = (rozszerzamy do identycznego mianownika) 15/30 - 6/30 = 9/30
Mnożenie: np. 6/8 x 5/4 = (mnożymy licznik z licznikiem i mianownik z mianownikiem) 6 x 5 i 8 x 4 = 30/32 = 1 i 1/15
Dzielenie: (tak samo jak mnożenie tylko odwracamy drugą liczbę) np. 3/4 : 1/2 = 3/4 x 2/1 = 3x2 i 4x1= 6/4=1 i 1/2.

P.S. działania typu 3x2 i 4x1 to mnożenie licznika z licznikiem i mianownika z mianownikiem. To działanie zapisuje się na 1 kresce ułamkowej. Na górze licznik x licznik, a na dole mianownik x mianownik.