Wyjaśnij dlaczego:
a)w wyniku nadmuchania gumowy balonik odkształcił się(zwiększył objętość),
b)stojący na obu nartach narciarz nie zapada się w śniegu,
c)ratujący tonącego w przerębli porusz się na zamarzniętej tafli jeziora po szerokiej i długiej desce?

3

Odpowiedzi

2009-12-20T13:50:50+01:00
A)w wyniku nadmuchania gumowy balonik odkształcił się(zwiększył objętość)
-Się rozciągają i tak jak wszystko co zmieni swój rozmiar zostaje przynajmniej lekko zmienione na stałe. Guma ma małe właściwości stałej zmiany wyglądu, ale lekkie zachodzą.


b)stojący na obu nartach narciarz nie zapada się w śniegu
-dlatego bo człowiek ma swój ciężar który jest rozłożony na dużej powierzchni, dzięki temu nie zapada się.

c)ratujący tonącego w przerębli porusz się na zamarzniętej tafli jeziora po szerokiej i długiej desce?
-Aby Ciężar rozłożył się na większą powierzchnię, bo inaczej pękła by tafla lodu
7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-20T13:51:53+01:00
A) Ponieważ do balonika zostało wdmuchane powietrze, które jest gazem, a jak wiadomo gazy łatwą zmieniają swój kształt.
b)Ponieważ siła którą narciarz działa na narty nie skupia się w jednym miejscu, lecz na całej powierzchni nart, dlatego jest mu łatwiej.
c)Ponieważ ratujący na szerokiej i dużej desce rozprowadza swój ciężar tak, że nie skupia się on w jednym miejscu, więc lód nie pęknie.
38 4 38
2009-12-20T14:22:04+01:00
Do rozwiązań dodaję uzasadnienie:
Balonik:
1. Gazy są rozprężliwe
2. Jest to potwierdzeniem prawa Pascala: gaz naciska na wszystkie ściany naczynia jednakowo
Narciarz:
Narciarz wywiera nacisk oraz ciśnienie na śnieg. Ciśnienie zależy od siły nacisku i powierzchni styku ciał : p = F/S
im większa powierzchnia tym mniejsze ciśnienie, więc narciarz stojąc na obu nartach wywiera mniejsze ciśnienie i nie zapada sie w śniegu.
3. Ratownik
wyjaśnienie takie samo jak wyżej. Stosując deskę zwiększa powierzchnię styku z lodem i wywiera mniejsze ciśnienie. Pozwala to przewidzieć, że lód się pod nim nie załamie.
6 3 6