Dziadek i babcia mają razem 140 lat. Dziadek ma dwa razy tyle lat, ile babcia miala wtedy, kiedy dziadek mial tyle, ile babcia ma teraz. Ile lat ma obecnie babcia, a ile dziadek?

Prosze o PELNE rozwiazanie, a nie sama odpowiedz (babcia 60 lat, dziadek 80). Chce wiedziec jak robic takie zadania w przyszlosci.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-14T16:04:46+02:00
X=wiek dziadka teraz
y=wiek babci teraz

x+y=140
2*[y-(x-y)]=x
x+y=140
2*[y-x+y]=x
x+y=140
2*[2y-x]=x
x+y=140
4y-2x=x
x=140-y
4y=3y

4y=3*(140-y)
4y=420-3y
7y=420
y=420/7
y=60

x+y=140
x=140-y
x=140-60
x=80

y=60[lat]
x=80[lat]

Odp.Dziadek ma 80 lat, a babcia 60 lat.
1 5 1
2009-09-14T16:22:26+02:00
Dziadek ma X lat.
Ile lat ma babcia? 140 - X
Ile lat temu dziadek miał tyle lat, co teraz ma babcia? X - (140 - X) =2*X - 140
Ile lat miała wtedy babcia? (140 - X) - (2*X - 140) = 280 - 3*X
Wtedy miała połowę lat obecnego dziadka, czyli X/2

280 - 3*X = X/2
280=7/2*X
X=80.

Sprawdzamy: Babcia miała 40 lat, było to 20 lat temu, teraz ma 60. Dziadek 20 lat temu miał tyle co teraz babcia, czyli 60.