Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-20T14:46:53+01:00
Święta Blanka urodziła się w 1188 roku w Palencji, jako córka Alfonsa VIII, króla Kastylii i wnuczka Henryka II Plantageneta. W roku 1200 poślubiła Ludwika, francuskiego następcę tronu. Miała z nim dziesięcioro lub jedenaścioro dzieci. Niektóre z nich zmarły wcześnie. Tym, które przeżyły dzieciństwo, wpoiła głęboką pobożność, którą przyniosła ze sobą z dworu kastylijskiego i którą podtrzymywał jej spowiednik, biskup paryski Wilhelm z Owernii. Po Plantagenetach odziedziczyła energię i wyrobienie polityczne. Zalety te pozwoliły jej towarzyszyć mężowi i wspierać go w rozmaitych przedsięwzięciach. Kiedy w roku 1226 zmarł jej mąż, została regentką i rządziła aż do osiągnięcia przez Ludwika IX pełnoletności. W tym czasie zdołała podporządkować sobie buntujących się baronów oraz odeprzeć Anglików. Potrafiła też narzucać swoją wolę klerowi. W roku 1234 Ludwik IX objął formalnie tron, a poślubiwszy za radą matki Małgorzatę Prowansalską, zaczął ulegać wpływowi żony. Mimo to Blanka nie rezygnowała z licznych inicjatyw na polu polityki i przyczyniała się nadal do jednoczenia kraju. Pod koniec życia przyjęła habit cysterski. Zmarła 1 grudnia 1252 roku w Paryżu. Pochowano ją w opactwie w Maubisson. Przedstawiana jest w szatach królewskich jako promieniująca dobrocią kobieta.

1 5 1
2009-12-20T14:49:25+01:00
Blanka, córka Alfonsa, króla Kastylii i Eleonory Plantagenet, córki króla Anglii Henryka II została poślubiona Ludwikowi, następcy tronu Francji. Po jego śmierci została regentką w imieniu syna Ludwika VIII, zwanego później Świętym.