Dla pierwszej osoby dodatkowo 30pkt gratis

Został zrobiony miedziany przewód. Jego promień (r) wynosi 0.100 cm a długość (L) 70.0 km.

A) Natężenie prądu w kablu wynosi 100 A, oblicz straty mocy (zamiana na ciepło) w przewodzie.
B) Dlaczego używamy aluminium do wykonania przewodów wysoko-napięciowych?

Materiał | Rezystywność r (W.m)| Gęstość kg/m3
Miedź | 1.69x10^-8 | 8960
Aluminium | 2.75x10^-8 | 2700

2

Odpowiedzi

2009-12-22T20:06:52+01:00
R = p*(l/s)

R - rezystancja przewodu
p - rezystywność 1.69x10^-8
l - długość 70km = 70 000m
s - powierzchnia przekroju 0,1cm = 0,001m

Podstawiamy do wzoru:

R = 1.69*10^-8(70 000/0,001) = 1,183 (Ohm)

U = I*R = 100*1,183 = 118,3 (V)

P = U*I = 100*118,3 = 11 830 (W) = 11,83 (kW)

Co do drugiego to wydaje mi się że ma to coś wspólnego z mniejszą gęstością (po coś by ją podali), ale nie jestem pewien...


Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-22T20:36:43+01:00
A)
R = p*(l/s)

R = 1.69*10^-8(70 000/0,001) = 1,183 Oma

U = I*R = 100*1,183 = 118,3 (V)

P = U*I = 100*118,3 = 11 830 (W) = 11,83 (kW)
b)
Aluminium stosuje się w przewodach wysokonapięciowych dlatego bo pochłaniają ciepło które wytwarza się podczas przesyłania prądu pod wysokim napięciem.
1 5 1