Cześć mam problem.
To jest na podstawie podstawówki ale zapomniałem ;/ life is brutal:D

więc tak jak to się sprowadzało do wspólnego mianownika np
¹₂+₆¹+¹₃= wiem że wspólny to 6 ale jak to się mnożyło czy co ?

Z góry thx

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-20T15:56:01+01:00
Wszystkie mianowniki muszą być równe najmniejszej wspólnej wielokrotności, czyli w tym przypadku 6 :D czyli dwa musisz pomnożyć przez trzy, trzy przez dwa a sześć przez jeden :))
½*3+⅙*1+⅓*2=3/6+1/6+2/6=1
2009-12-20T15:57:45+01:00
Jeżeli masz jakieś ułamki, tak jak w przykładzie powyżej:

¹/₂ + ¹/₆ + ¹/₃ =... (zaraz obliczymy)
a więc najpierw musisz wiedzieć jaki będzie wspólny mianownik...
w tym przypadku będzie to 6..

mnożysz więc górę i dół przez to aby w mianowniku było 6...
¹/₂ (mnożysz razy ³/₃)= ³/₆
¹/₆ (zostawiasz, bo to jest nasz wspólny mianownik)
¹/₃ (mnożysz razy ²/₂)= ²/₆

po dodaniu:
³/₆ + ¹/₆ + ²/₆ = ⁶/₆ = 1

proszę ;)