Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-20T16:57:14+01:00
Chloroplasty nadają komórce zieloną barwe(dokładniej chlorofil)
wodniczka romadzi substancje niepotrzebne już komórce
cytoplazma to miejsce gdzie zachodzą wszystkie procesy życiowe komórke
ściana komórkowa pełni funkcję ochronną i nadaje kształt komórce
siateczka śródplazmatyczna to struktury, które umożliwiają transport m,in, substanvji pokarmowych w komórce
aparat Golgiego pełni chyba funkcję wydalniczą(tego nie jetsem pewna)

mam nadzieję, że pomogłam

liczę na naj, jako że jestem pierwsza
16 3 16
2009-12-20T17:00:03+01:00
Chloroplasty - miejsce fotosyntezy w wyniku której powstaje pokarm
wodniczka - magazynuje wodę i niepotrzebne substancje
cytoplazma - wypełnia wnętrze komórki
ściana komórkowa - pełni funkcję ochronną
siateczka śródplazmatyczna - gładka dzieli komórkę na obszary dzięki czemu w jednym czasie mogą zachodzić różne reakcje. Szorstka zawiera rybosomy, bierze udział w tworzeniu białek.
aparat Goldiego - jeden ze składników cytoplazmy występujący we wszystkich komórkach zawierających jądro (eukariotycznych), z wyjątkiem dojrzałych plemników i krwinek czerwonych.


10 3 10
2009-12-20T21:53:21+01:00
Funkcje chloroplastów:

*
występują wyłącznie u organizmów roślinnych i niektórych protistów
*
mają zdolność pochłaniania energii słonecznej, z której w procesie fotosyntezy wytwarzają energię chemiczną.

Wodniczka spełnia następujące funkcje:

- nadaje komórce turgor, czyli jędrność

- wypełnia komórkę (zajmuje ok. 50 % objętości komórki)

- przechowywuje substancje toksyczne np. kauczuk, alkaloidy czy jony sodu

- magazynuje substancje zapasowe np. białka zapasowe roślin

- bierze udział w trawieniu wewnątrzkomórkowym, ponieważ występują w niej enzymy hydrolityczne.

Funkcje cytoplazmy:

*

zapewnia komórkom określoną wytrzymałość mechaniczną, elastyczność, pewną sztywność i kurczliwość;
*

umożliwia transport substancji pokarmowych wewnątrz komórki,
*

umożliwia wykonywanie ruchów ameboidalnych niektórym organizmom,
*

umożliwia ruchy chromosomów w czasie mitozy i mejozy,
*

stanowi środowisko dla organelli komórkowych,
*

umożliwia przebieg reakcji chemicznych.

Funkcje ściany komórkowej

* Ogranicza wzrost komórki
* Chroni przed urazami mechanicznymi
* Chroni przed infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi
* Zabezpiecza przed nadmiernym parowaniem
* Nadaje kształt i sztywność komórce
* Chroni przed utratą wody
* Przepuszcza substancje

Aparat G
Przejmuje i modyfikuje cząsteczki wytworzone w retikulum endoplazmatycznym, gromadzi wydzieliny oraz produkty syntezy, a następnie kieruje je na zewnątrz komórki lub do innych miejsc w komórce. Modyfikuje białka wytworzone w siateczce śródplazmatycznej, jest miejscem syntezy wielocukrów, pektyn, hemicelulozy, śluzu i innych wydzielin komórkowych.


Funkcje siateczki s
Jej funkcja polega na udziale w syntezie białek i lipidów. Jej powierzchnia jest pokryta rybosomami. Jest szczególnie dobrze rozwinięta w komórkach szybko rosnących oraz tych, których aktywność jest skierowana na syntezę białek z przeznaczeniem na eksport. Np. komórki nabłonka gruczołowego.

7 3 7