Hej mam wielka prosbe na jutro prosze o zrobienie tego zadania wybiore najlepsza odpowiedz :) i punktow tez duzo :)

1.Podczas otrzymywania wodorotlenku potasu Andrzej zuzyl 30 g tlenku potasu i wode.Janek natomiast 24 g potasu i wode.Ktory chlopiec zuzyl wieksza mase wody ?.

2.Oblicz ktorej substancji zuzyto w nadmiarze jesli do 20 g Na₂o dodano 7 g wody.

Prosze... wazne :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-20T22:37:10+01:00
2009-12-20T22:42:14+01:00
1)

K₂O + H₂O = 2KOH

Mm - masa molowa

Mm K₂O = 94 g/mol
Mm H₂O = 18 g/mol

30g/94g/mol = ¹⁵/₄₇ mol - taka ilość wody jest potrzebna do reakcji

¹⁵/₄₇*18 = 5,74 g H₂O

b)

K + H₂O = KOH + H₂

24/39 = ⁸/₁₃ mol

⁸/₁₃*18 = 11,08 g

w drugiej reakcji potrzeba było więcej wody

2)

Na₂O + H₂O = 2NaOH

Mm Na₂O = 62g

20/62 = ¹⁰/₃₁ mol

¹⁰/₃₁*18 = 5,80 g

W tej reakcji w nadmiarze jest woda