Odpowiedzi

2009-12-21T13:55:01+01:00
KLUSKI Z MAKIEM

makiełki, makówki, kutie – przepisy z makówką w tle. Tym razem wersja z domowymi kluskami. Ponieważ przepis na makiełki po poznańsku jest bardzo dobry – proponujemy po prostu wyjąć z nich bułkę i zamiast tego – wymieszać masę makową z domowym makaronem – doskonałymi kluskami do makiełek. Taki przepis na kluski z makiem znany jest w Wielkopolsce, niedaleko Puszczy Noteckiej.

Składniki:
2 jajka
½ szkl ciepłe wody
Sól
25 ml oliwy
200 g mąki (najlepiej pszennej)

Jak zrobić kluski do maku?

Na stolnicy wysypać mąkę w środku zrobić dziurkę, wbić jajka i wsypać szczyptę soli, dodać oliwę. Wszystko wymieszać dodając co chwilkę odrobinę wody. Zagnieść ciasto na jednolitą masę. Odstawić na 1 godz (w temp pokojowej) przykrywszy najpierw suchą ściereczką, aby ciasto nie wyschło. Później podzielić ciasto na 3 części. Dwie odstawić, a jedną rozwałkować i pokroić w paseczki. Ugotować w dużym garnku z osoloną wodą. Z tego ciasta można również wyrobić kluseczki – doskonałe do domowych klusek z makiem.

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-21T13:56:06+01:00
Barszcz wigilijny

Składniki:
0,5 l kwasu buraczanego, 1 kg buraków, 6 dag suszonych grzybków ( można wykorzystać wywar pozostały z gotowania suszonych grzybów do innej potrawy), warzywa – seler, pietruszka, marchewka, cebula, sól, pieprz, czosnek, cukier.
Przygotowanie:
Kilka dni wcześniej (można nawet dwa tygodnie) przygotować kwas buraczany – wyszorowane buraki obrać i pokroić w cienkie plastry, wrzucić do słoja lub kamiennego garnka, zalać przegotowaną ciepłą wodą (ok. 2 litry), dodać kawałek razowego chleba ze skórką i kilka ząbków czosnku. Odstawić w ciepłym miejscu. Po kilku dniach zlać do butelek i szczelnie zamknąć.
Przygotowanie barszczu
Obrane jarzyny wraz z grzybami, czosnkiem i przyprawami gotujemy w garnku z wodą. Po około 20 minutach gotowania dodajemy pokrojone w plastry buraki (wcześniej wyszorowane i obrane). Gotujemy kolejne 20 minut. Na koniec dodajemy przyprawy i zostawiamy barszcz na jakąś godzinę w spokoju aby smaki dobrze się wymieszały.
Następnie cedzimy barszcz, dodajemy kwas buraczany i przyprawiamy do smaku.
Czysty barszcz podajemy z uszkami, fasolką „Jaś".
1 4 1
2009-12-21T15:21:21+01:00
CIASTECZKA Z CZEKOLADĄ
Składniki na ciasto:
- 1 jedna druga szklanki mąki
- pół szklanki cukru pudru
- 4 jajka
- 250 g margaryny
Wykonanie:
1. Jajka ugotować, ostudzić i obrać. Oddzielić żółtka od białek.
2. Mąkę, cukier i margarynę wrzucić do miski. Żółtka przetrzeć przez sito do miski. Składniki zagnieść razem.
3. Rozwałkować ciasto i za pomocą foremek zrobić różne kształty (np. choinki, gwiazdki...)
4. Ciasteczka piec w temperaturze 180 stopni C przez 20 minut.

Składniki na polewę:
- 1 czubiasta łyżka kakao
- 2 łyżki mleka
- jedna trzecia kostki margaryny
- 4 łyżki cukru pudru
Wykonanie:
Wszystkie składniki wrzucić do rondelka, wymieszać i zagotować. Odstawić w chłodne miejsce. Co jakiś czas ponownie podgrzewać. Polać ciasteczka.