Odpowiedzi

2009-12-21T17:09:33+01:00
Osłabienie i zniszczenie Rzeczpospolitej, niekorzystne położenie kraju w stosunku do rosnących w siłę sąsiadów, jednak Polska odzyskała suwerenność co było niepodważalnie sukcesem dla narodu.

Pozdrawiam:)
30 3 30
2009-12-21T17:09:58+01:00
Unia personalna polsko-szwedzka, której zalety przekonywająco odmalował na polu elekcyjnym szwedzki poseł Erik Sparre, nie trwała długo: zaledwie siedem lat, od zgonu Jana III Wazy w 1592 roku do detronizacji Zygmunta III w 1599 roku. Potem, aż po rok 1660, Rzeczpospolita i Szwecja toczyły między sobą wojnę. Wazowie, których władza przekraczała na północy krąg polarny, na południu sięgała granic Mołdawii i Wołoszczyzny, na wschodzie Smoleńska i Nowogrodu, a na zachodzie Morza Północnego i biskupstwa Bremen-Verden, nie pogodzili się nigdy. Konflikt trwał do wygaśnięcia dynastii w obu krajach. W Szwecji nastąpiło to 6 czerwca 1654 roku, wraz z przekazaniem korony przez dwudziestosiedmioletnią Krystynę jej ciotecznemu bratu Karolowi Gustawowi. Nowy król był synem palatyna Dwóch Mostów Jana Kazimierza i przyrodniej siostry Gustawa Adolfa, Katarzyny.
19 3 19
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-21T17:19:03+01:00
Rzeczpospolita była bardzo osłabiona bo potopach szwedzkich,terytorium Polski zmniejszyło się o Inflanty.Gospodarka Polski się mocno zmniejszyła.Zmniejszenie Polski na arenie międzynarodowej.
39 4 39