1.Ile wody zawiera 1dm³ 45% roztworu wodnego substancji organicznej, jeżeli gęstość roztworu wynosi 0,9 g/cm³?

2. Ile sody i ile wody potrzeba do przygotowania 250g roztworu o stężeniu 2%.

3.Ile gramów jodu i ile cm³ alkoholu etylowego ( d=0,78 g/cm³) potrzeba do sporządzenia 15g jodyny, czyli 10% roztworu jodu w alkoholu etylowym?

4. W ilu gramach wody należny rozpuścić w 200g wody, aby otrzymać roztwór 20%?

5. Ile gramów substancji należy rozpuścić w 200g wody, aby otrzymać roztwór 10%?


(potrzebuje mieć napisane; dane wzory, rozwiązanie i odpowiedź)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-21T19:43:20+01:00
1.
V=1dm3=1000cm3
Cp=45%
d=0,9g/cm3

m roztworu=V*d
m roztworu=1000cm3*0,9g/cm3
m roztworu=900g

45 g subst --- 100 g roztworu
x g subst --- 900 g roztworu
x=45g*900g/100g
x=405g
900g-405g=495g

Odp: 495 g wody.


2. m roztworu=250g
Cp=2%
m subst=2%*250g
m subst=5g
m wody=250g-5g=245g

Odp: Potrzeba 5 g soli i 245 g wody.


3.
d=0,78g/cm3
m roztworu=15g
Cp=10%
m subst=10%*15g
m subst=1,5g
m wody=15g-1,5g
m wody=13,5g
V=m/d
V=13,5g/0,78g/cm³
V=17,3cm³

Odp: Potrzeba 1,5 g jodu i 17,3 cm³ alkoholu.


4. tutaj jest coś nie tak z treścią zadania

W ilu gramach wody należy rozpuścić 200g substancji , aby otrzymać roztwór 20%?

m subst=200g
Cp=20%
100%-20%=80%

20 % --- 200g
80% --- x
x=80%*200g/20%
x=800g

Odp: Substancję należy rozpuścić w 800 g wody.


5.
Cp=10%
m wody=200g

10 g subst --- 100 g roztworu
m wody=100g-10g=90g

10 g subst --- 90 g wody
x g subst --- 200g wody
x=10g*200g/90g
x=22,2g

Odp: Należy rozpuścić 22,2 g substancji.



  • Użytkownik Zadane
2009-12-21T19:45:38+01:00
1.
C% = 45%
Vr = 1dm³=1000cm³
d = 0,9 g/cm³

C% = ms x mr / 100%
d = m/ V

mr = o,9 x 1000 = 900 [g]
ms = C% x mr /100%
ms = 45 x 900 / 100 = 405 [g]

mH₂O = mr - ms
mH₂O = 900 - 405 = 495 [g]

2.
mr = 250 g
Cp = 2 % Cp = ms / mr X 100%
Oblicz masę substancji ms
ms = mr x Cp/ 100%
ms = 250 g x 2%/100%
ms = 5 g

masę wody oblicz odejmując od masy roztworu masę substancji


3.
d=0,78g/cm3
m roztworu=15g
Cp=10%
m subst=10%*15g
m subst=1,5g
m wody=15g-1,5g
m wody=13,5g
V=m/d
V=13,5g/0,78g/cm³
V=17,3cm³

Potrzeba 1,5 g jodu i 17,3 cm³ alkoholu.


4.
m s=200g
Cp = 20%
100% - 20% = 80%

20 % - 200g
80% - x
x = 800g

Substancję należy rozpuścić w 800 g wody.

5.
10gs - 100g
( 10gs+90gH2O)

10gs ---90gH2O
xgs ----200gH2O

x= 200*10/90 = 22,2
1 5 1