Zad.1
Wyjaśnij w jaki sposób Kartagińczycy chcieli zaskoczyć armię rzymską? Czy ich postęp się udał? Uzasadnij swoją odpowiedź.(około 3 zdania)
zad.2.
Wskaż zdania prawdziwe.
1.Terytoria zdobyte przez Rzym poza Italią były podzielone na prowincje.
2.Na czele największego w historii Rzymu powstania niewolników stał Spartakus.
3.Gajusz Juliusz Cezar zginął na polu bitwy podczas wojny domowej.
4.W wyniku starcia pod Akcjum władzę w państwie przejął Trajan.
5.Pryncypat został wprowadzony przez Oktawiana Augusta.
6.W bitwie na Polach Katalaunijskich zwycięstwo odnieśli Hunowie.
7.Rzymscy twórcy wzorowali się głównie na kulturze egipskiej.
8.Chrześcijaństwo zostało uznane za religię panującą w cesarstwie rzymskim pod koniec IV w. n.e.
9.Hannibal poniósł w II wojnie punickiej mimo wsparcia, jakiego udzielił mu król Epiru- Pyrrus.
10.Do naszych czasów zachowała się kopuła Panteonu w Rzymie.
11.Największe prześladowania chrześcijan w starożytności miały miejsce za rządów cesarza Dioklecjana.
zad.3
Kara za złamanie kończyny Rzymianina była:
a) taka sama jak za złamanie kończyny niewolnika.
b) dwukrotnie wyższa niż za złamanie kończyny niewolnika.
c) pięciokrotnie wyższa niż za złamanie kończyny niewolnika.
d) trzykrotnie wyższa niż za złamanie kończyny niewolnika.
zad.4
Wyjaśnij termin APOKRYFY.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-21T19:53:45+01:00
Zad 1. Nie wiem, o jaką wojnę Ci chodzi, wnioskuję, że o II punicką, gdyż to wtedy doszło do największych manewrów zaskoczenia w starciach tych dwóch państw. W czasie II wojny punickiej Hannibal chciał zaskoczyć Rzymian przedostając się do Włoch przez Alpy, zdobywając najpierw praktycznie całą Hiszpanię. Manewr ten nie udał się, gdyż armia Hannibala w czasie przeprawy przez ośnieżone góry została poważnie zmniejszona, stracono wielu ludzi i słonie bojowe. Po początkowych sukcesach armia powróciła do Kartaginy, którą pustoszyły wojska rzymskie.

Zad 2.
1, 2, 5, 8, 10 (nie tylko kopuła, cała budowla ;])11

9 to fałsz (w czasie II wojny punickiej Pyrrus już dawno nie żył :P)

Zad 3.
d

Zad 4.
Apokryfy to wszystkie księgi, pisma, które powstały na przestrzeni dziejów bez względu na gatunek literacki, a jakie dotyczą spraw religijnych, zaś Kościół katolicki odrzuca je ze swojego kanonu, uważając za nienatchnione.
3 5 3
2009-12-21T19:54:41+01:00
1.Kartagińczycy zaatakowali Rzym pierwsi. Rzymianie oczekiwali wojny na półwyspie Iberyjskim,a Hannibal z armią przeszli przez Alpy do Italii.
2.

1prawda
2prawda
3fałsz
4fałsz
5prawda
6fałsz
7fałsz
8prawda
9prawda
10prawda
11fałsz
3.d
4.Apokryf-księgi o zabarwieniu religijnym