Jedyna duża zapora na Wiśle znajduje się we Włocławku. Woda spiętrzona przez nią na wysokość 25 m jest wykorzystywana przez zbudowaną tam elektrownię. Przez turbiny elektrowni przepływa około 800 ton wody na sekundę.
a) jaki jest ciężar tej wody?
b) ile Ep oddaje turbinom ta woda, przepływając 25 m w dół przez turbiny elektrowni?
c) jaka jest moc tej elektrowni?
d) sprawność procesu przetwarzania energii potencjalnej wody w energię elektryczną wynosi około 85 %. Ile energii elektrycznej może przekazać elektrownia w ciągu sekundy?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-21T20:01:24+01:00
A) 800t=800000kg
800000kg*10m/s2=800000kg m/s2= 800kN
pozostałe odpowiedzi wg wzor.ów na energię potencjalną B i na moc c

w podpunkcie d należy obliczyć 85% energii potencjalnej
2009-12-21T20:05:08+01:00
A)800ton=800000kg
F=m*g
F=800000*10
F=8000000N=8GN
ciezar wynosi 8000000N8GN
b)Ep=m*g*h
Ep=8000000*25
Ep=200000000J=200GJ
c)p=w/t
P=200000000/1s
P=200Gwat
d)200GJ*80%=160GJ