Małe doświadczenie
Kilka plastrów ogórka posyp solą (zwykłą), po jednej godzinie i po dwóch godzinach zapisz zmiany jakie zaszły na posolonych plastrach warzywa. Nazwij proces charakterystyczny dla tych zmian.

Może ktoś to miał, może ktoś wie. Dziękuję ; )

2

Odpowiedzi

2009-12-21T21:08:54+01:00
Ogórek wypuści wodę na zasadzie osmozy, czyli przenikania wody z roztworu hipotonicznego do roztworu hipertonicznego. Dodatkowo wskutek utraty wody w komórkach ogórka zajdzie zjawisko plazmolizy czyli odstawania protoplastu (żywej części komórki) od ściany komórkowej.
9 4 9
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-22T00:03:46+01:00
Przedstawiony proces to plazmoliza.

Po posypaniu ogórków solą woda zacznie odchodzić z ogórków. Po godzinie ogórek stanie się miękki, a po dwóch godzinach jest duże prawdopodobieństwo, że będzie z niego po prostu flak ;),nie będzie zawierał w sobie wody i pozostanie z niego sama ściana komórkowa, gdyż błona będzie się ,,odklejać"

Jest to spowodowane tym, że ogórek jest srodowiskiem hipotonicznych do NaCl (soli), która tworzy środowisko hipertoniczne(o większym stężeniu).

Jeżeli umieścisz ogórek w wodzie, powróci on do poprzedniego stanu ;)
9 4 9