Odpowiedzi

2009-12-22T12:38:40+01:00
W latach 1840., okresie pełnego rozkwitu malarskiego talentu Michałowskiego, powstała bogata galeria portretów osób z najbliższego otoczenia artysty ("Kardynał"). Są to kameralne, psychologicznie pogłębione studia sumarycznie oddające fizjonomiczne rysy modela i pozbawione atrybutów określających jego społeczny status. Prócz członków rodziny, głównie dzieci ("Portret syna artysty z psem"; "Portret córki artysty Celiny na koniu"), oraz przyjaciół wywodzących się z arystokratycznych sfer, artysta malował wizerunki pracujących w jego majątkach chłopów i Żydów ("Seńko"; "Żydzi"). Z ostatnich lat życia Michałowskiego pochodzi seria "Amazonek" wyróżniająca się kolorystycznym wyrafinowaniem i śmiałym modelunkiem.
5 3 5
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-22T12:45:08+01:00
"Seńko" to obraz Piotra Michałowskiego namalowany na olejem płótnie w latach 1846-48, o wymiarach 62cmx46,5cm. Przedstawia w sposób realistyczny głowę bezimiennego chłopa, prawdopodobnie pracującego w majątku artysty. Postać przedstawiona jest bardzo skrupulatnie, z dbałością o każdy szczegół. Widać, że artysta włożył dużo pracy w namalowanie portretu. Wyraźnie można dostrzec zmarszczki na czole chłopa oraz pojedyncze włosy, a ruchy pędzla na pancerzu w stylu Don Kichota świadczą o rozmachu artysty. Postać chłopa ma przejmujący wyraz twarzy pełen troski i zmartwień.
2 3 2