Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-23T14:22:31+01:00
Piramida Cheopsa - najsławniejszy grobowiec w Egipcie i jeden z najsławniejszych na całym świecie, tuż obok Taj Mahal'u. Znajduje się w Gizie, obok dwóch innych sławnych piramid: Chefrena i Mykerinosa. Zbudował ją Hemon około r. 2560 p. n. e. Składa się z wielkich kamiennych bloków ważących około 2,5 tony - dlatego jej wzniesienie było tak trudne i pracochłonne. Długości jej boków wynoszą około 230 m., a jej wysokość - okkoło 147 metrów.
2009-12-23T20:17:12+01:00
Piramida Chefrena wyróżnia się ustawioną obok niej, przy dolnej świątyni grobowej, monumentalną rzeźbą Sfinksa. Został on wyrzeźbiony w olbrzymim bloku skalnym. Sfinks ma ciało lwa i głowę faraona osłoniętą szeroką chustą nemes . Rzeźba ma długość 57 m i wysokość 20 m. Jest to pierwsza, monumentalna rzeźba w sztuce egipskiej. Późniejsze świątynie były zdobione potężnymi posągami władców ustawianych najczęściej po obu stronach wejścia. We wnętrzu dolnej świątyni grobowej odnaleziono posąg Chefrena wykonany z ciemnego diorytu. Przedstawia on faraona siedzącego na tronie. Nogi tronu zostały wyrzeźbione jako figury lwa, a sam tron zdobiony jest reliefem przedstawiającym heraldyczny emblemat Sema-taui, symbolizujący połączenie Obu Krajów, Górnego i Dolnego Egiptu. Głowę Chefrena obejmują skrzydła Horusa, który chroni władcę. Rzeźba ta znajduje się w Muzeum w Kairze.