Zad 1
na ulicy ułożono stos 5 płyt chodnikowych o ciężarze 100N każda.
ciśnienie jednej płyty na powierzchnię ulicy p=400Pa. oblicz masę i powierzchnię jednej płyty

zad2
jaką drogę przebywa startujący samolot, który w ciągu 10s osiąga prędkość 216 km/h

zad3
kula metalowa stacza się ze stałym przyspieszeniem a = 3m/s2. sporządż dla pierwszych 3 s ruchu tej kuli zależności prędkości od czasu oraz drogi od czasu. oblicz średnią i końcową wartość prędkosci tej kuli.

zad4
sanki, poruszając się ruchem jednostajnie przyspieszonym, przebyły w ciagu pierwszej sekundy drogę 1 m. oblicz:
a) drogę w 3s
b)drogę po 3s
c)czas na pokonanie drogi 25m
d)wartość prędkości po 3s

(trzy ostatnie zad znajdują sie w zbiorze zadań eureka 2000
str 47 zad 27, 29, 30)

bardzo prosze o ich wykonanie

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-25T16:36:23+01:00
1. m = Q/g ≈ 10kg

p = F/S (S - powierzchnia) <=> S = F/p
S = 100N/400Pa = 0,25m²

2. v = 216km/h = 60m/s

a = Δv/Δt = (60m/s)/10s = 6m/s²

s = at²/2 = 6m/s² * (10m/s)²/2 = 300m

3. a = 3m/s²

Dane do wykresu:
v(t) = at
v(1s) = 3m/s v(2s) = 6m/s v(3s) = 9m/s
s(t) = at²/2
s(1s) = 1,5m s(2s) = 6m s(3s) = 13,5m

Prędkość końcowa v(3s) = 9m/s
Prędkość średnia vśr = s(3s)/t = 13,5m/3s = 4,5m/s

4. s = 1m, t = 1s
s = at²/2 <=> a = 2s/t² = 2m/s²

a) Droga w 3. sekundzie = droga po 3 sekundach - droga po 2 sekundach
x = s(3) - s(2) = (2m/s²)*(3s)²/2 - (2m/s²)*(2s)²/2 = 9m - 4m = 5m

b) s(3) = (2m/s²)*(3s)²/2 = 9m

c) t² = 2s/a
t² = 2*25m/(2m/s²) = 25s²
t² = 25s² <=> t = 5s v t = -5s /t musi być dodatnie/ <=> t = 5s

d) v = at
v(3s) = (3s)*(2m/s²) = 6m/s
2009-12-25T17:33:30+01:00
Zadanie 1

Dane:
F=100 N
P=400 Pa

Szukane:
m=?
S=?

Rozwiązanie:

F=m*g/:g
m=F/g
m=100/10
m= 10 kg



p=F/S
S=F/p
S=100/400
S=0,25 metra kwadratowego
S=2500 cm2

Jeśli płyta jest w kształcie kwardatu to bok obliczam ze wzoru:
P=a2
a= pierwiastek z P
a= pierwiasek z 2500
a=50 cm