Potrzebuję zwięzłej,krótkiej i treściwej notatki na temat : Tkanki roślinne
Budowa i funkcje korzenia,łodygi
Liść-wytwórnia pokarmu

z ksiązki do kl. 1 Gimnazjum "Puls życia" ( płytka CD tez mile widziana)

jeżeli mieliście już na ten temat lekcje i pisaliście w zeszycie notatki to napiszcie
proszę !!!!

jeśli ktoś pisze na napiszcie na priv

2

Odpowiedzi

2009-12-27T18:32:43+01:00
Funkcje Korzenia:
-Utrzymuje rośline w podlożu
-Pobiera wodę z solami mineralnymi
-transportuje wodę z solami mineralnymido łodygi
-może magazynowac asymilaty(produkty forosyntezy)

Systemy korzeniowe:

Palowy- drzewa lebioda, itp
Wiązkowy, trawa, zborza
spichrzowy- marchew burak

łodyga
Jest rusztowaniem rośliny
Przewodzi wodę z solami mineralnymi i asymilaty

Liście
-przeprowadzają fotosyntezę
-zapewniają wymianę gazowa
-umożliwiają transpirację(wypoarowywanie nadmiaru wody z rośliny


Kwiat-to zróżnicowany zmodyfikowany pęd który zawiera organy do rozmnażania

Liść wytwórnia pokarmu-nazywany jest tak bo przeprowadza on fotosyntezę z ktorej powstaje pokarm dla roślin.

Tkanki roślinne

tworcze
-miazga

stałe dzielą się na Okrywające, miękiszowe i Wzmacniające przewodzące
okrywające to skorka i korek
miękiszowe to miękisz asymilacyjny, spichrzowy, wodonośny, zasadniczy
Przewodzące to drewno łyko
Wzmacniające to kolenchyma(zwarcica) skelenchyma(twardzica)

4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-27T18:44:54+01:00
Tkanki roślinne dzielą się na twórcze i stałe.
Do twórczych zaliczamy stożek wzrostu łodygi, stożek wzrostu korzenia oraz miazgę. Funkcje --> częste podziały komórkowe wytwarzają nowe komórki, powodując wzrost na długość i przyrost na długość organizmów. Miazga powoduje przyrost wtórny na grubość łodygi i korzenia roślin wieloletnich.
Do tkanek stałych zaliczamy tkanki okrywające,miękiszowe,przewodzące i wzmacniające.
Tkaniki okrywające to SKÓRKA(zwykle pojedyncza warstwa żywych komórek bez chloroplastów,chroni żywe wnętrze rośliny przed nadmiernym parowaniem,pasożytami i zmianami temperatury) oraz KOREK(komórki martwe wypełnione powietrzem)
Tkanki miękiszowe to miękisz asymilacyjny(zachodzi w nim fotosynteza) miękisz zasadniczy(wypełnia wolne przestrzenie) oraz miękisz spichrzowy(magazynuje substancjie odżywcze)
Tkanki przewodzące to DREWNO(martwe komórki przewodzące wodę z korzeni do liści) i ŁYKO(żywe komórki, które transportują produkty fotosyntezy)
Tkanki wzmacniające to ZWARCICA(żywe komórki,występuje w szybko rosnących częściach rośliny) i TWARDZICA(martwe komórki,występuje w tych częściach rośliny, które zakończyły wzrost).

Korzeń składa się z: stożka wzrostu, strefy wydłużania,strefy włośnikowej oraz strefy korzeni bocznych. Jego funkcje to utwierdzenie rośliny w podłożu oraz pobieranie wody i soli mineralnych z gleby.

Łodyga składa się z: łodygi,liści,kwiatów i owoców.. Do funkcji łodygi należą: urzymywanie w odpowiednim miejscu liści,kwiatów i owoców.

Liście to części rośliny, które są odpowiedzialne za wytwarzanie produktów odżywczych w procesie fotosyntezy. Mają one za zadanie również przeprowadzać wymianę gazową.
5 2 5