Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-27T21:53:31+01:00
-pismo
*klinowe Babilonia
*hierogrify egipt
*alfabetyczne Fenicjanie
-koło Sumerowie
-siec irygacyjna Egipcjanie i sumerowie
-kalendarz kazda cywilizacja
-początek rozwoju nauk:
*astronomia
*medycyna
*matematyka
*architektora
-religia
*politeizm Babilończycy i Egipcjanie
*monoteizm Żydzi , Chrzescijaństwo Islam
-brąz
-balsamowanie zwłok
-zegar słoneczny
-papirus
2009-12-27T21:56:07+01:00
w Mezopotami:
- astronomia: kalendarz księżycowy
- matematyka: podział kątów na stopnie, system sześćdziesiętny
- medycyna: zabiegi chirurgiczne np. oka
- pismo klinowe
- koło transportowe i garncarskie
- ziguraty
- wytop brązu
- "Epos o Galgameszu" -(istnieje hipoteza, że mit o potopie w nim zawarty jest pierwowzorem biblijnego potopu)

w Egipcie:
- astronomia: kalendarz księżycowy, zegar wodny
- geometria: obliczanie pól powierzchni figur, objętości brył


SUMEROWIE:

-> Ustawodawstwo -> pierwsze akty prawne -> kodeksy Urnammu (XXII w.), Lipitiszar (XIX w.)
-> wynalezienie pisma
-> pierwsze szkoły i związana z nimi pierwsza korupcja w historii rolleyes.gif
-> pierwszy dwuizbowy parlament
-> literatura sumeryjska (wywarła ogromny wpływ na późniejszą literaturę bliskiego wschodu)
-> dokumenty -> głównie administracyjno-gospodarcze
-> wynalezienie koła i rydwanu
2009-12-27T22:01:48+01:00
Do cech pierwszych cywilizacji zaliczamy:
1. zwiększenie wydajności produkcji rolnej. Uprawa ziemi dawała na tyle dobre efekty, że rolnicy osiągali nadwyżki, które mogli sprzedać lub oddać jako daniny
2. specjalizacja zawodowa
3. powstanie miast
4.ukształtowanie się organizacji państwowej w miejsce plemion
5. pismo (klinowe w Mezopotamii, hieroglify w Egipcie)
6. rozrost kultu religijnego.
7. pojawienie sie szkol
8. Cywilizacje nadrzeczne

Egipcjanie pozostawili po sobie wyrazny dorobek:
-hieroglify
-piramidy i swiatynie
-sarkofagi, mumie
-mitologia i religia z jej wątkami
system wladzy despotycznej
-nauki: geometria, astronomia, medycyna

Osiągnięcia Mezopotamii:
-pismo klinowe
- kodeks Hammurabiego
-rzeźby i rzemioslo artystyczne
-podstawy astronomii i astrologii
-podstawy matematyki
-inspiracje religijne i mitologiczne

Cywilizacje Fenicjan:
-udoskonalenie morskiej żeglugi
-rozpowszechnienie pisma alfabetycznego
-użycie monet
-gospodarka o charakterze towarowo-pienieznym
-wyrob purpurowych tkanin