Wielka manifestacja rolników w Madrycie

100 tysięcy rolników i hodowców hiszpańskich (według organizatorów - 500 tysięcy) z całego kraju manifestowało w sobotę w Madrycie w proteście przeciwko "rujnowaniu" wsi i "lichwie" zgarnianej przez pośredników w handlu produktami rolnymi. Domagali się pilnej pomocy wobec "najgorszego kryzysu hiszpańskiej wsi".
Manifestację zorganizowały trzy organizacje rolników Asaja, Coag i Upa. Krytykują one brak "rentowności" sektora rolnego i twierdzą, że w latach 2003-2008 dochody rolników w Hiszpanii spadły o 26 procent, a pracę straciło 124 tys. ludzi.

W tym samym czasie koszty produkcji według tych organizacji wzrosły o 34 procent.

Organizacje rolnicze krytykują praktyki oligopolistyczne w łańcuchu pośrednictwa produktów żywnościowych - kiedy dominuje w nim całkowicie od kilku do kilkunastu przedsiębiorstw, wpływając na niską cenę dla konsumentów.

"Trzeba utrzymać ceny. Wyprodukowanie kilograma oliwek kosztuje mnie trzy razy więcej, niż wynosi cena sprzedaży" - powiedział producent oliwek z Estremadury Antonio Sanchez.

"Kalafior, który ja sprzedaję za 30 (euro)centów, jest sprzedawany po 1,5 euro" w supermarketach, "to niesprawiedliwość" - wyjaśnia Fernando Ambros Carpi ze spółdzielni ogrodniczej w Arco de la Frontera.

Według niego rząd Jose Luisa Rodrigueza Zapatero "powinien zrobić wszystko to, co zrobił (prezydent Francji Nicolas) Sarkozy", który ogłosił ostatnio pomoc i uprzywilejowane pożyczki dla francuskiego rolnictwa w łącznej wysokości 1,6 mld euro.

Organizacji rolnicze wzywają do "godziwych cen" i "regulacji" rynku oraz domagają się planu finansowania sektora i dostosowania podatków.

Podczas manifestacji wielokrotnie wznoszono okrzyki "Zapatero do dymisji".

W marszu protestacyjnym wzięli udział liczni przedstawiciele Partii Ludowej (PP) i koalicji Zjednoczonej Lewicy (IU).

Rolnictwo przynosi około trzech procent hiszpańskiego produktu krajowego brutto.

Proszę o komentarz:) z góry dzięki!

2

Odpowiedzi

2009-12-28T08:32:10+01:00
Rolnicy domagają się, by ich pracę potraktować tak jak każdą inną.
według mnie mają rację, ale najpierw powinni inaczej próbować swoich sił;]
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-28T10:31:14+01:00
Rolnicy domagaja sie godziwej zaplaty za swoja prace, oczywiscie maja racje bo wg. mnie rynek powinien byc dostosowany dla producentow gdyz poprzez takie wahania i brak pomocy rolnikom caly sektor rolniczy upadnie poniewaz bedzie nierentowny...