Uzupełnij rozwiązanie zadania.

a) Marta i Wojtek mają razem 35 lat. Marta jest o 3 lata młodsza od Wojtka. Oblicz wiek Marty i Wojtka.
x - wiek Marty
y - wiek Wojtka

x + y = .......
x = ......

...... + y = ..........
x = ......

....... y = .........
x = .......

b) Za 2 piłki i sanki zapłacono 75 zł. Piłka jest 7 razy tańsza od sanek. Ile kosztuje piłka, a ile sanki?
x - cena piłki
y - cena sanek

2 ....... + ...... = 75
...... = 7 .......

2 * ....... + ....... = .......
......... = 7 .........

.................. = .........
........ = 7 .........

2

Odpowiedzi

2009-09-15T18:18:02+02:00
A) Marta i Wojtek mają razem 35 lat. Marta jest o 3 lata młodsza od Wojtka. Oblicz wiek Marty i Wojtka.
x - wiek Marty
y - wiek Wojtka

{x + y = 35
{x = y - 3

{x + y = 35
{x - y = -3

x + y + x - y = 35 - 3
2x = 32 /:2
x = 16

x + y = 35
16 + y = 35
y = 35 - 16
y = 19

x=16
y = 19

b) Za 2 piłki i sanki zapłacono 75 zł. Piłka jest 7 razy tańsza od sanek. Ile kosztuje piłka, a ile sanki?
x - cena piłki
y - cena sanek

{2 x + y = 75
{y = 7 x

{2x + y = 75
{y - 7x = 0 / *(-1)

{2x + y = 75
{-y + 7x = 0

2x + y - y + 7x = 75
9x = 75 /:9
y ≠ 8,3 zł

2x + y = 75
2x + 8,3zł = 75zł
2x = 75zł - 8,3zł
2x = 66,7zł
x = 33,35zł

Tego drugiego nie jestem pewna,ale pierwsze mozesz smialo przepisywac :)
3 5 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-15T18:22:17+02:00
A) x + y = ..35..
x =.. y+3..

..y.. + 3 + y = ..35..
x = ..y +3..

..2y.. = ..32..
x = ..y+3..

y = 16
x=19

b) 2 ...x... + ..y... = 75
..x... = 7 y......

2 * ..7y... + ...y... = ...75..
....x... = 7 y........

........15y....... = ...75....
....x... = 7 ..y.......

y = 5
x = 35
2 3 2