Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-28T22:13:18+01:00
Zad
wiedzac ze jest to ciag arytmetyczny to :

a₃=a₁+2r
a₁₂=a₁+11r

wiec
a₁+2r=6
a₁+11r=-32
układ równań
a₁=6-2r
6-2r+11r=-32

a₁=6-2r
9r=-36

r=-4
a₁=14

wiec korzystamy ze wzoru an=a₁+(n-1)*r i tylko podstawiamy

wiec odpowiedz an=14+(n-1)*(-4) => an=-4n+18

:) mam nadzieje ze zrozumiale jesli cos nie tak to pisz :)
2009-12-29T00:26:35+01:00
3. Wyznacz ciąg arytmetyczny mając dane:
a₃ = 6
a₁₂ = -32

a1 = ?
r = ?

a3 = a1 + 2r = 6
a12 = a1 + 11r = -32

a1 + 2r = 6
a1 + 11r = -32

a1 = 6 -2r
6 -2r + 11r = -32

a1 = 6 - 2r
9r = -32 -6

a1 = 6 - 2r
9r = -38

a1 = 6 - 2r
r = -38/9

a1 = 6 - 2*(-38/9)= 6 + 76/9 = 54/9 + 76/9=130/9
r = -38/9

a1 = 130/9
r = -38/9

Sprawdzenie
a3= a1 +2r = 130/9 + 2*(-38/9) = 130/9 - 76/9= 54/9 = 6
a12 = a1 + 11r = 130/9 + 11*(-38/9) = 130/9 - 418/9= -288/9 = -32