Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-12-29T10:23:42+01:00
Odyseusz jest jednym z najbardziej znanych mitologicznych bohaterów. Nie cieszył się, kiedy przyszło mu uczestniczyć w wojnie
trojańskiej, która miała stać się początkiem jego przyszłych nieszczęść. Wolał żyć w spokoju i szczęściu z ojcem Laertesem i żoną Penelopą, która właśnie urodziła mu syna Telemacha, opiekować się gospodarstwem. Niestety nikt nie wybiera sobie czasów , w jakich żyje.
Wojna z Troją została wygrana, lecz nie oznaczało to końca drogi głównego bohatera. Zawitał do paru całkiem interesujacych miejsc...Prześledźmy tą podróż razem:)
* Odys wracał ze swoimi statkami do rodzinnej Itaki przez Morze Egejskie, ale wiatr przywiódł go do kraju Lotofagów, gdzie rosły wyborne wprost lotosy. Kto ich raz spróbował, nie chciał opuszczać owej krainy. Odyseusz musiał zabrać niektórych towarzyszy siłą!
* Płynąc przez Morze Sycylijskie dotarli do wyspy pełnej kóz i owiec, nierozważnie trafiając do dużej pieczary należącej do cyklopa(olbrzym z jednym okiem, zazwyczaj gbur i kanibal wyzbyty ludzkich uczuć;)) o imieniu Polifem. Zjadł on paru przyjaciół Odyseusza, jego zaś postanowił zostawić na koniec. Postąpił dość nieroztropnie, gdyż główny bohater był sprytniejszy. Poczęstował Polifema winem, a gdy ten zasnął, wypalił mu oko i wymknął się podstępnie wraz z towarzyszami. Wszystko skończyłoby się dobrze, gdyby nie zdradził na koniec swego imienia. Wówczas cyklop rzucił na niego klątwę, ktorą wypełnił olbrzyma, władca mórz-Posejdon.
*Przybyli na wyspę Eolię należącą do króla wiatrów Eola, który podarował Odysowi miech z wiatrami. Mężczyzna uwolnił tylko te dobre, ale gdy zasnął, przyjaciele, spodziewając się skarbów otworzyli miech, uwalniając również złe wiatry, które nie pozwoliły dopłynąć do ojczyzny.
*Dotarli do kraju Lajstrygonów- olbrzymów, którzy ciskali w nich kamieniami i zniszczyli wszystkie okręty, prócz jednego, zanim Odyseusz zdoła odpłynąć.
*Bohater, wraz z jednym statkiem, przybył na wyspę córki Słońca, czarodziejki Kirke chodującą wokół swego pałacu oswojone lwy i wilki. Zamieniła jego towarzyszy w świnie. Jednak Odys zmusił ją do cofnięcia czarów, a ponadto Kirke poradziła mu, aby płynął na zachód
porozmawiać z wróżbitą Tejreziaszem.
*Bohater dotarł do kraju Kimeryjczyków, do gaju Persefony, gdzie wykopał w ziemi dół, wlał tam mleko i miód, wino, a potem wodę z odrobiną mąki, także krew zwierząt, aby zwabić duszę Tejrezjasza, przy okazji przybyły też chmary innych zjaw, chcąc choć na chwilę odzyskać świadomość. Jednak Odyseusz odpędził je, czekając na wrożbitę, jaki wkrótce przybył i przepowiedział mu przyszłość. Potem mężczyzna został na chwilę, żeby przypatrzeć się czeluściom piekła, aczkolwiek niedługo, bo żywi nie przepadają na ogół za towarzystwem umarłych:)
* Krótkie odwiedziny u Kirke, która wyposaża go w zapasy.
* Kilku ludzi z załogi ginie w przesmyku strzeżonym przez groźne potwory- Skyllę i Charybdę- między Sycylią a wybrzeżem Italii. Jest to konieczne, jeśli ktokolwiek ma przeżyć.
*Podróżnicy przepływają obok wyspy syren- pół kobiet pół ptaków(a więc nie są to znajome Arielki), które kuszą pięknym śpiewem, zwabiając okrety na skały. Odyseusz jednak o tym wie, więc zalepia uszy marynarzy woskiem, a samego siebie karze przywiązać do masztu. W taki sposób staje się człowiekiem, który słyszał śpiew syren i pozostał przy życiu.
*Przybywają na wyspę pełną wołów, które załoga zjada z wielkim apetytem. Niestety tak się składa, że jest to własność boga Heliosa, jaki wymierza karę, zatapiając ostatni statek Odysa.
* Bohater trafia na wyspe Ogigę, gdzie spotyka nimfę Kalipso. Kobieta zakochuje sie w nim i pragnie, aby mężczyzna pozostał z nią na zawsze, ofiarując mu nieśmiertelność. On jednak tęskni za żoną. Kalipso pozwala mu odejść z polecenia Hermesa. Odyseusz buduje więc tratwę i odpływa.
* Po burzy wywolanej przez Posejdona trafia na wyspę Feaków- Scherię, na jakiej panuje król Alkinoos. Odysa znajduje na brzegu królewna Nauzykaa. Tutaj mężczyzna otrzymuje pomoc- Feakowie użyczają mu okrętu i odwożą do Itaki(w końcu!).
W ojczyźnie spotyka Atenę, która wyjaśnia mu sytuację i przemienia w żebraka,aby zalotnicy zgromadzeni na jego dworze, starający się o rękę Penelopy nie zabili go. Po drodze mężczyzna spotyka wiernego psa Argosa, który zdycha z wielkiego wysiłku, jakim była próba wstania i powitania pana(zwierzę było już bardzo stare). Przybywa na dwór, wtajemnicza syna Telemacha, jaki pozwala mu wziąć udział w turnieju. Odys wygrywa konkurs polegający na strzeleniu z jego własnego łuku w taki sposób, aby grot przeszedł przez 12 toporów. Następnie Odyseusz pozbywa się przebrania, zabija zalotników, spotyka się z żoną. Wszyscy żyją długo i szczęśliwie(oczywiście prócz zalotników)- jak w bajce. Wielu ludzi przybywa, aby posłuchać jego opowieści. Potem Odyseusz wypływa w morze, zgodnie z przepowiednią Tejrezjasza, a gdy wraca, zaczyna oczekiwać na śmierć, która ma przyjść z morza.
2009-12-29T10:43:01+01:00
Jeden załącznik to Tułaczka Odyseusza, a drugi to Historia Wojny Trojanskiej. Mysle, ze cos z tego sobie wybierzesz dla siebie.