Przy każdej grupie związków frazeologicznych napisz jakie jest ich pochodzenie.
*pyrrusowe zwycięstwo,węzeł gordyjski, ości zostały rzucone-historia starożytna (przykład)
*puszka Pandor,męki Tantala,syzyfowa praca-................
*egipskie ciemności,judaszowe srebrniki,salomonowy wyrok-.......
*zbierać plony,siać niezgodę,zapuszczać gdzieś korzenie-.........
*pomieszać szyki,uzbroić się w cierpliwość,spalić ze sobą mosty....

Wpisz imiona postaci (historycznych lub fikcyjnych) które kojarzą się z podanymi frazeologicznymi.
*walczyć z wiatrakami;
*być albo nie być;
*złote runo;
*miedzy Scyllą a Charybdą;
*przekroczyć Rubikom;

Dopisz związki frazeologiczne o przeciwstawnym znaczeniu.
mleć językiem-............
mieć olej w głowie-.............
widzieć coś w czarnych barwach-............
bogaty jak Krezus-..............
siedzieć z założonymi rękoma-.............

;**

2

Odpowiedzi

2009-12-29T12:19:29+01:00
*puszka Pandor,męki Tantala,syzyfowa praca-MITOLOGIA GRECKA
*egipskie ciemności,judaszowe srebrniki,salomonowy wyrok-BIBLIA
*zbierać plony,siać niezgodę,zapuszczać gdzieś korzenie-ROLNICTWO
*pomieszać szyki,uzbroić się w cierpliwość,spalić ze sobą mosty....

Wpisz imiona postaci (historycznych lub fikcyjnych) które kojarzą się z podanymi frazeologicznymi.
*walczyć z wiatrakami DON KOCHOT
*być albo nie być HAMLET
*złote runo JAZON
*miedzy Scyllą a Charybdą ODYSEUSZ
*przekroczyć Rubikom JULIUSZ CEZAR
2 2 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-29T15:38:17+01:00
*puszka Pandor,męki Tantala,syzyfowa praca-.Grecja- mity
*egipskie ciemności,judaszowe srebrniki,salomonowy wyrok-biblia
*zbierać plony,siać niezgodę,zapuszczać gdzieś korzenie-rolnictwo
*pomieszać szyki,uzbroić się w cierpliwość,spalić ze sobą mosty-wojsko


*walczyć z wiatrakami-don kichote
*być albo nie być- Hamlet
*złote runo-Jazon
*miedzy Scyllą a Charybdą-Odys
*przekroczyć Rubikom- Juliusz Cezar


mleć językiem-grobowa cisza
mieć olej w głowie-?
widzieć coś w czarnych barwach-Widziec cos przez różowe okulary lub w jasnych barwach
bogaty jak Krezus-biedny jak mysz kościelna
siedzieć z założonymi rękoma-urobic sobie rece po łokcie
7 4 7