Odpowiedzi

2009-12-29T13:37:18+01:00
Kozacy rejestrowi to kozacy na żołdzie Rzeczypospolitej.
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-29T13:43:47+01:00
g w XVII w. władcy polscy cenili - znających rzemiosło wojenne - Kozaków i korzystali z ich pomocy przy obronie granic przed najazdami tatarskimi. Za panowania Zygmunta II Augusta i Stefana Batorego utworzono oddziały Kozaków rejestrowanych, którym przysługiwały pewne przywileje, np. nie musieli odrabiać pańszczyzny. Magnateria obawiała się, że król wykorzysta ich do wzmocnienia swojej władzy. Z inicjatywy magnatów sejm uchwalił więc zmniejszenie liczby Kozaków rejestrowanych i ograniczył ich przywileje. Wśród Kozaków narastało niezadowolenie. W 1648 r. wybuchło powstanie, na czele którego stanął Bohdan Chmielnicki.

Mam nadzieję, że pomogłam. Pozdrawiam i liczę na najlepszą(jeśli podoba Ci się ta odpowiedź) ;]
5 4 5
  • Użytkownik Zadane
2009-12-29T13:48:00+01:00
Kozacy rejestrowi, kozacy wpisani do tzw. imiennego wykazu żołnierzy i tym samym wzięci na żołd Rzeczypospolitej. Pierwszy rejestr kozacki został sporządzony w 1572 roku.
4 4 4