Temat: Podział, znaczenie i charakterystyka witamin
Elementy, które muszą się znalezc:
- witaminy rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach
- charakterystyka witamin z poszczególnych grup (znaczenie, gdzie występują, jakie sa skutki braku tej witeminy)
- skutki awitaminozy i hiperwitaminozy

pilne
z góry dzienki

3

Odpowiedzi

2009-12-29T16:43:32+01:00
Odpowiedź w załączniku ;)
Myślę że pomogłam;)
Pozdr.;)



awitaminoza- nie dobór jakiejś witaminy
hiperwitaminoza- przedawkowanie jakiejś witaminy
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-29T16:44:31+01:00
Rozpuszczalne w wodzie:
B-
rola biologiczna: uczestniczy w procesach utleniania biologicznego
objawy niedoboru: choroba beri-beri, brak łaknienia
źrodla: wieprzowina, watroba, chleb razowy, orzechy jarzyny
B2
rola: wplywa na przemiane glukozy i aminokwasow w komorkach
objawy: stany zapalne skory, spojowek i rogówki, zajady, zahamowanie wzrostu
zrodla: ryby, jaja, watroba, drożdże, ser, mieso, pszenica, mleko
B5
rola: skladnik koenzymu A
objawy: zmeczenie, zaburzenia snu, pieczenie stóp
zrodla: jaja, mieso, watroba, orzeszki ziemne, ziarno zboz
B6
rola: uczestniczy w przemianach aminokwasow, niezbedna do syntezy porfiryn
objawy: zmiany w ukladzie nerwowym, zmiany skórne, u dzieci objawy padaczkowe, u doroslych anemia
zrodla: watroba, mieso, drozdze, orzechy, ziarna zboż, soja, jaja
B12
rola: reguluje procesy krwiotworcze, niezbedna w syntezie kwasow nukleinowych
objawy: anemia, trwale uszkodzenie ukladu nerwowego
zrodla: watroba, mieso, ryby, mleko, jaja
kwas foliowy
rola: uczestniczy w biosyntezie choliny, niezbedna w procesie wytwarzania krwi
objawy: anemia, uszkodzenia przewodu pokarmowego, wady rozwojowe płodu
zrodla: watroba, drozdze, zielone warzywa lisciaste, zoltko, marchew
C
rola: przeciwutleniacz, reguluje wchlanianie zelaza
objawy: szkorbut, niska odpornosc organizmu
zrodla: owoce róży, kiszona kapusta, natka, owoce cytrusowe
H
rola: skladnik enzymow szlaku biosyntezy kwasow tluszczowych
objawy: wypadanie wlosow, zmiany skorne,
zrodla: zoltko, soja, watroba. pieczarki, drozdze

rozpuszczalne w tluszczach
A
rola: zapewnia prawidlowe widzenie
objawy: zaburzenia wzroku
zrodla: tran, watroba, zoltko, ser, masło, marchew
D
rola: wplywa na gospodarke jonami wapnia i fosforu
objawy: krzywica u dzieci
zrodla: tran, mleko, maslo
E
rola: przeciwutleniacz
objawy: zaburzenia plodnosci, paraliz miesni
zrodla: oleje roslinne, orzechy, mleko, pieczywo ziarniste
K
rola: warunkuje prawidlowy przebieg procesow krzepniecia krwi
objawy: krwawienia
zrodla: olej sojowy, warzywa kapustne

awitaminoza- niedobor jakiejs witaminy
hiperwitaminoza- przedawkowanie jakiejs witaminy
2 4 2
  • Użytkownik Zadane
2009-12-29T16:46:20+01:00
Witaminy rozpuszczalne w wodzie;
wit b1 tiamina

forma wystepowania; czasteczka tiaminy jest zbudowana z dwoch pierscieni;pirymidowego i tiazolowego

rola w organizmie; koenzym roznych enzymow biorocych udzial w przemianie weglowodanow

skutki niedoboru;
dochodzi do nagromadzenia duzej ilosci kwasu pirogronowego i mlekowego.Jest to niekorzystne dla ukladu miesniowego i nwrkowego.


b2 ryboflawina

normy wystepownania wchodiz w sklad grupy prostetycznej zwiazkow zwanych flowoproteidamii

rola w organizmie ; dostaracza energie do tkaanek

niedobor swiatlowsteret, lzawienie, zmiany zapalne na skorze, pekanie kocikow warg

pp niacyna

forma wystepownia; nie jest to zwiazek chemiczny lecz dwa tj kwsas nikotynowy u amid kwasu nikotynowego


rola w organizmie stosowana w chorobie niedokrwiennej serca
niedobor pelagra

b6 pirydoksyna

grupa zwiazkow majacych wlasciwosci wit b6 to ;pirydoksyna, pirydoksal,pirydoksamina

rola potrzebna do wytwarzania dwoch hormonow; adrenaliny i serotoniny

niedobor niedokrwistosc,lojokowate zapalenie skory,drgawki



h biotyna

kwas pantetonowy

foliany