Montaż instalacji gazowej w samochodzie kosztuje 2208 zł. Samochód spala średnio 7 litrów benzyny lub 8 litrów gazu na każde 100 km drogi. Oblicz, po ilu miesiącach zwrócą się koszty instalacji, jeśli w ciągu miesiąca samochód przejeżdża średnio 2000 km.

Bardzo proszę o wszystkie oblicznenia! Na dzisiaj!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-29T17:29:39+01:00
Cena benzyny 3,80 zł/l
cena gazu 1,60 zł/l

3,80zł*7l=26,6zł-cena benzyny za 100km
1,60*8l=12,8zł-cena gazu za 100km
26,6*20=532zł-cena benzyny za 2000km
12,8*20=256-cena gazu za 2000km
x256+2208=532x
2208=276x
x=8
Odpowiedź: koszty zwrócą się po ośmiu miesiącach.
37 4 37
2009-12-29T17:30:47+01:00
Ponieważ nie podałeś ceny litra benzyny i gazu, zakładam, że
a - koszt jednego litra benzyny
b - koszt jednego litra gazu

Koszt przejechania 100km:
na benzynie: 7a
na gazie: 8b

Jeżeli 7a < 8b to nie opłaca się w ogóle instalować gazu, bo na benzynie jeździ się taniej.
Jeżeli 7a = 8b to nie ma znaczenia na czym jeździmy, bo koszty są takie same (a wtedy nie opłaca się instalować gazu)

Jeśli 7a > 8b to opłaca się założyć gaz. Wtedy na każdych 100km zuskujemy 8b - 7a zł.
Miesięcznie przejeżdżamy 20 setek kilometrów, wtedy zyskamy:
20 * (8b - 7a) = 160b - 140 a

Po x miesiącach zyskamy x * (160b - 140a)
Chcemy, aby było to więcej, niż koszt założenia gazu (bo wtedy zwróci się koszt instalacji)
Czyli mamy równanie
x * (160b - 140a) > 2208
x > 2208 / (160b - 140a)


Teraz podstaw sobie ceny benzyny i gazu (których nie podałeś) i oblicz wynik końcowy :)


15 1 15