CYFRA JEDNOSCI PEWNEJ LICZBY TRZYCYFROWEJ jest 2. Jeżeli tę cyfrę przesuniemy przed cyfre setek, to otrzymamy nową liczbę trzycyfrową o 36 mneijszą od poszątkowej. Ile wynosi suma cyfr poczatkowej liczby? prosiłabym o tłumaczenia po kolei jak co robicie! ;)

jesli wam pomoże mam odp. 11,10,9,8 lub7 ;)

3

Odpowiedzi

2009-12-30T12:26:45+01:00
Oznaczamy sobie tębiczbę jako
a b 2

druga liczba to

2 a b

wiemy, że

2ab + 36 = ab2

sprawdzamy po kolei
1,1
211 + 36 = 112 nie
1,2
212 + 36 = 122 nie
2,1
221 + 36 = 212 nie
2,2
222 + 36 = 222 nie
2,3
223 + 36 = 232 nie
2,4
224 + 36 = 242 nie
2,5
225 + 36 = 252 nie
2,6
226 + 36 = 262 tak!

wiec a=2 b=6
logicznie myśląc juz na początku wiemy że mogą to być liczby pokroju
2,5
2,6
2,7
3,6
3,7
3,8
4,7
4,8
4,9
więc do spr mamy jedynie 9 liczb, co sprawia, że metoda jest szybka
  • Użytkownik Zadane
2009-12-30T12:31:26+01:00
Jako x cyfrę setek w tej liczbie, zaś jako y - cyfrę dziesiątek.

x*100 + y*10 - 34 = 2*100 + x*10 +y

100x+10y-34 = 200+10x+y

100x+10y = 234+10x+y

90x-9y = 234

x musi być równy 2, inaczej różnica wyszłaby większa niż 36.

200 + 10y = 254 + y
200+9y = 254
9y=54
y=6
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-30T12:33:41+01:00
Nie potrafię wytłumaczyć, ale podaję Tobie link do strony z rozwiązaniem. http://www.zadania.info/d7/368824