Proszę o pomoc.
Zadanie1.
Napisz, ile komórek i o jakiej liczbie chromosomów powstanie w wyniku mitozy z:
a)diploidalnej komórki pewnego organizmu, zawierającej 54chromosony........................
b)haploidalnej komórki innego organizmu, zawierającej 15 chromosomów....................


Zadanie2.
Podaj trzy przykłady sytuacji, w których mitoza zachodzi w organizmie człowieka.
1....................
2......................
3....................

Zadanie3.
Wyjaśnij, dlaczego u roślin nasiennych oraz grzybów komórki rozrodcze powstają w wyniku mitozy.

Zadanie4.
Odpowiedz na pytania.(krzyżówka)
1.Wyodrębniają się z chromatyny.(10liter)
2.Powstaje przed podwojeniem materiału genetycznego na odcinku rozplatającej się podwójnie helisy DNA.(7liter)
3.Reguła, dzięki której jest dobudowywana potomna nić DNA.(16liter)
4.Dobudowywanie do macierzystej nici DNA i łączące się ze sobą tworzą nową nić DNA.(10liter)
5.Elementy tej struktury komórkowej biorą udział w podziale komórki.(12liter)
6.Proces. który zachodzi przed każdym podziałem komórki.(10liter)



Za pomoc wielkie dzięki.:)

2

Odpowiedzi

2009-12-30T15:36:06+01:00
ZADANIE 1
a) 2 komórki po 54 chromosomy
b)2 komórki po 15 chromosomów

(Mitoza zachodzi w komórkach zarówno o diploidalnej liczbie chromosomów jak i haploidalnej.)

ZADANAIE 2
1. zabliźnianie się ran
2. powstawanie komórek mięśniowych
3. wzrost organizmu

ZADANIE 3
Komórki rozrodcze u roslin nasiennych powstaja w wyniku mitozy ponieważ tworzone są przez organy o haploidalnej liczbie chromosomów, a tylko mitoza zachodzi w takich komórkach o haploidalnej liczbie chromosomów.
Podobnie sprawa wygląda u grzybów, gdyż komórki rozrodcze produkowane są w organach o liczbie haploidalnej chromosomów, tak więc zajdzie tylko i wyłącznie mitoza.

ZADANIE 4
1. chromosomy
2. widełko (replikacyjne)
3. komplementarność
4. regeneracja
5. jądro komórki
6. replikacja
11 3 11
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-30T18:48:15+01:00
Ad. 1. a) 2 komórki diploidalne, zawierające po 54 chromosomy
b) 2 komórki haploidalne, zawierające po 15 chromosomów

Ad. 2. - tworzenie nowych komórek krwi
- tworzenie nowych komórek naskórka (warstwa rozrodcza naskórka)
- tworzenie nowych komórek mięśniowych

Ad. 3. U roślin nasiennych oraz grzybów komórki rozrodcze powstają w wyniku mitozy, ponieważ ich komórki rozrodcze powstają w osobnikach lub organach, które są zbudowane z komórek haploidalnych. Muszą więc powstać w wyniku procesu, który nie zredukuje ich liczby, lecz ją zachowa.

Ad. 4.
1. CHROMOSOMY
2. WIDEŁKI
3. KOMPLEMENTARNOŚĆ
4. NUKLEOTYDY
5. CYTOSZKIELET
6. REPLIKACJA

Moje rozwiązania są na pewno poprawne, ponieważ mam taki sam zeszyt ćwiczeń i Pani już go sprawdzała - dostałam 6. Te powyżej nie są do końca dobre.
16 4 16