Autorzy polskiego oświecenia chcieli nie tylko bawić, ale i uczyć. Ignacy Krasicki napisał m.in. bajkę " Jagnię i wilcy". Przeczytaj tekst, a następnie napisz, jak go rozumiesz. Jaki jest morał bajki?

Jagnię i wilcy
Zawżdy [zawsze} zajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie.
Dwóch wilków jedno w lesie nadybali jagnię.
Już go mieli rozerwać, rzekło: "Jakim prawem?"
"Smacznyś słaby i w lesie!" - Zjedli niezabawem [niebawem]

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-30T16:52:00+01:00
Morał wyraża przekonanie, potwierdzone w dalszej części utworu, że w świecie dominuje prawo silniejszego, że nieistotna jest racja ani prawda, które zawsze będą stały po stronie tego, kto ma siłę.
1 5 1
2009-12-30T16:53:52+01:00
Akurat mam to w prezentacji maturalnej ;) świat rządzi prawem silniejszego. Nie jest ważne po której stronie leży racja i tak na wygranej pozycji jest ten kto reprezentuje siłę. bajka może być tez porównana do czasów 2 rozbioru Polski gdzie została zaatakowana przez 2 mocarstwa prusy i Rosję.
1 5 1
2009-12-30T16:55:21+01:00
Morał jest taki, że świat kieruje się prawem silniejszego, a nie tego, kto ma rację. W tej bajce przedstawiono dwóch silniejszych napastników, którzy nie zwracają uwagi na tak jakby protest jagnięcia.

Pozdrawiam i liczę na najlepszą :))
3 2 3