Odpowiedzi

2009-12-30T20:16:15+01:00
1. przykładowa skala - 1:25000
odcinek na mapie - 4 cm
Skala oznacza ,że 1 cm na mapie to tak naprawdę w rzeczywistości 25000 cm.
Gdyby byłam skala 234 : 1 to oznacza,że nasz obiekt jest bardzo mały , czyli 1 cm w rzeczywistości odpowiada 234 cm np. na rysunku.

1 cm = 25000,0 cm
Żeby zamienić na metry trzeba przecinek przesunąc 2 miejsca , bo 1m = 100 cm, czyli 2 zera.
1cm = 250,0 m
Żeby zamienić na kilometry trzeba przecinek przesunąc 3 miejsca , bo 1km = 1000 m, czyli 3 zera.
1cm = 0,250 km / x 4
Teraz obie strony ( koło znaku = ) mnożymy x 4 , bo mamy 4 cm.
4cm = 1km

Gotowe!
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-30T20:21:34+01:00
Więc , gdy mamy skalę ,np. 1:20 000
i gdy mamy za zadanie obliczyć np. 3 cm w metrach
to
od końca ucinamy dwa zera (ponieważ 1m-100cm , ma dwa zera)
i wychodzi nam 1:200

no i teraz :
1 cm to 200 metrów i ,aby mieć 3cm trzeba te 200metrów pomnożyć razy 3

czyli : 200m*3=600m ;)

Możemy obliczać coś w kilometrach:
np. 5cm ze skali 1:3 000 000
wtedy od końca ucinamy dwa zera (bo za metry) i kolejne trzy bo za kilometry (bo km to 1000 metrów ,czyli 3 zera) czyli

po ucięciu mamy : 1: 30
i teraz :
1 cm-30km
5cm-x
więc : 30km*5=150 km ;)

PODSUMOWANIE :

Gdy zamieniamy na metry ucinam dwa zera.
Gdy zamieniamy na kilometry ucinamy razem pięć zer, bo dwa za metr i trzy z kilometr.
Aby mieć wynik to otrzymane pomniejszenie skali (czyli np. te 30 km) mnożymy przez centymetry (tyle ile ma być w wyniku, np. *5cm)


Jeżeli jest podane 3cm-(to)-300km i jaka jest skala, robimy,tak:
300:3=100 100*5= 10000000
skala wynosi 1:10 000 000

Mam nadzieję ,że już rozumiesz, a jakby co to pisz na moją pocztę . Chętnie wytłumaczę coś jeszcze ;)
6 4 6
  • Użytkownik Zadane
2009-12-30T20:25:06+01:00
Obliczenie odległości żeczywistej w terenie

WZÓR
D=d*s Dodległośc żęczywista w terenie
d odległośc na mapie
S skala mapy

Jaka jeste odległośc w terenie w lini prostej z krakowa do kielc?

Dane: Szukane WZÓR
D=? D=d*S
d=2cm D=2CM*5000 000
S=1:500 000 D=2*50km
musisz skrócić do km D=100km
to jest 50000m a 50km


1cm:50 km
Rzeczywista odległość w terenie wynosi 100 km.



1 1 1