Ćw. do biologi nowej ery kl.2gim
str.73/zad.2
uzupełnij tabelę wpisując efekty działania układu współczulnego i przywspółczulnego na narząd wykonawczy

narząd wykonawczy :
*źrenica
*serce
*pęcherz moczowy
*ukł.pokarmowy(jelita, żołądek)
*oskrzela

efekty działania ukł. współczulnego:
*
*
*
*
*
efekt działania ukł. przywspółczulnego:
*
*
*
*
*


str.92/zad1
Wpisz przykłady czynników środowiskowych negatywnie wpływających na organizm człowieka.
*
ORGANIZM CZŁOWIEKA:
-metale ciężkie
-
-
(7 przykładów)

*
Jakie mogą być skutki negatywnego oddziaływania wymienionych przez ciebie czynników na organizm czlowieka? Podaj 2 przykłady
a)
b)

Plis pomóżcie...Daje najlepsze:)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-31T11:02:12+01:00
Współczulnego:
*źrenica - rozszerza źrenicę
*serce- przyśpiesza czynności serca
*pęcherz moczowy- rozszerzenie pęcherza moczowego
*ukł.pokarmowy(jelita, żołądek) - nie wiem co tu może wzrost ciśnienia krwi
*oskrzela - rozkurczanie oskrzeli

przywspółczulnego:
*źrenica - zwęża źrenicę
*serce- hamowanie czynności serca
*pęcherz moczowy - zwężenie pęcherza moczowego
*ukł.pokarmowy(jelita, żołądek)- nie wiem co tu może spadek ciśnienia krwi
*oskrzela- zwężenie oskrzeli

str.92/zad1
Środowisko zewnętrzne np nieczenie środowiska
Środowisko wewnętrzne np palenie tytoniu <toksyczne powietrze>
Środowisko zawodowe- np niezdrowe warunki pracy

Jakie mogą być skutki negatywnego oddziaływania wymienionych przez ciebie czynników na organizm czlowieka? Podaj 2 przykłady
1.choroby wewnętrzne np rak płóc lub serca
2.osłabienie organizmu, problemy z oddychaniem

ORGANIZM CZŁOWIEKA:
-metale ciężkie
<tego nie wiem znaczy nie rozumiem pytania> jak wyjaśnisz o co chodzi to na priv Ci napisze.
mam nadieje że chodz troche pomogłam;)
2 5 2
2009-12-31T13:10:08+01:00
Efekty działania układu współczulnego:
* rozszerzenie źrenic
*serce bije szybciej
* pęcherz moczowy się rozluźnia
*oskrzela się rozkurczają
*uk.pokarmowy: gruczoły ślinowe wytwarzają gęstą śline, żołądek hamuje wydzielanie soków, żółć jest wolniej produkowana, zwalniają się ruchy jelit, nadnercza uwalniają adrenalinę
efekty działania układu przywspółczulnego:
*kurczenie się źrenic
*serce bije wolniej, spowolnienie akcji serca
*opróżnienie pęcherza i jelit
* zwiększenie ukrwienia narządów płciowych
Myśle ze cos z tego wybierzesz do tej tabelki:P
zadania 1
* metale ciężkie
*zanieczyszenia
*pyły i gazy
nie wiem tylko tyle przychodzi mi do głowy...przepraszam
1 5 1