CIŚNIENIE HYDROSTATYCZNE I AEROSTATYCZNE
DAM NAJLEPSZĄ ZA ROZWIĄZANIA

1) Oblicz ciśnienie wywwierane na podłogę przez chłopca, którego masa wynosi 45kg, jeżeli pole powierzchni podeszwy buta wynosi 250cm².
2) Szklankę o wysokości 10cm wypełniono po brzegi wodą o gęstości 1000kg/m³. Oblicz ciśnienie wody wywierane na dna szklanki.
3) Na powierzchni jeziora ciśnienie wynosi 1000hPa. Jaka jest głębokość tego jeziora, jeżeli na jego dnie panuje ciśnienie 1500hPa?
4) Gaz w naczyniu oddziałuje na płaskie dno o powierzchni 300cm² siłą 75N. Oblicz ciśnienie wywierane przez gaz.
5) Prostopadłościenny zbiornik napełniony jest całkowicie wodą. Pole powierzchni dna zbiornika jest równe 20m², a jego wysokość wynosi 5m. Oblicz siłę parcia i ciśnienie wody na dno zbiornika.
6) Nurek zanurzył się w jeziorze na głębokość 60m. Ile wynosi siła nacisku wody na skafander nurka, jeżeli całkowita powierzchnia tego skafandra wynosi 2,5m²?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-31T13:25:30+01:00
1) Oblicz ciśnienie wywierane na podłogę przez chłopca, którego masa wynosi 45kg, jeżeli pole powierzchni podeszwy buta wynosi 250cm².

P=F/S
1Pa=1N/1m²

F=Q=m*g
Q=45kg*10m/s²=450N

S=250cm²=2,5dm²=0,025m²

P=450N/0,025m²=18000Pa=18kPa


2) Szklankę o wysokości 10cm wypełniono po brzegi wodą o gęstości 1000kg/m³. Oblicz ciśnienie wody wywierane na dna szklanki.

p=dgh

p=1000kg/m³*10m/s²*0,1m=1000Pa=1kPa


3) Na powierzchni jeziora ciśnienie wynosi 1000hPa. Jaka jest głębokość tego jeziora, jeżeli na jego dnie panuje ciśnienie 1500hPa?

p=dgh

1500hPa-1000hPa=500hPa

500hPa=1000kg/m³*10m/s²*x
50000=10000x |:10000
x=5

głębokość jeziora wynosi 5 metrów


4) Gaz w naczyniu oddziałuje na płaskie dno o powierzchni 300cm² siłą 75N. Oblicz ciśnienie wywierane przez gaz.

P=F/S

F=75N
S=300cm²=3dm²=0,03m²

P=75N/0,03m²=2500Pa=25hPa


5) Prostopadłościenny zbiornik napełniony jest całkowicie wodą. Pole powierzchni dna zbiornika jest równe 20m², a jego wysokość wynosi 5m. Oblicz siłę parcia i ciśnienie wody na dno zbiornika.

p=dgh
p=1000kg/m³*10m/s²*5m=50000Pa=50kPa

F=pghS
F=50000Pa*20m²=1000000N=1000kN=1MN (tej siły nie jestem na 100% pewna)


6) Nurek zanurzył się w jeziorze na głębokość 60m. Ile wynosi siła nacisku wody na skafander nurka, jeżeli całkowita powierzchnia tego skafandra wynosi 2,5m²?

p=dgh
p=1000kg/m³*10m/s²*60m=600000Pa

P=F/S
F=P*S

F=600000Pa*2,5m²=1500000N=1500kN=1,5MN
7 4 7
2009-12-31T15:51:47+01:00
1. Oblicz ciśnienie wywierane na podłogę przez chłopca, którego masa wynosi 45kg, jeżeli pole powierzchni podeszwy buta wynosi 250cm².
P = F / S
Pa = 1 N / 1m^2
F = Q = m * g
Q = 45 kg * 10 m / s ^2 = 450 N
S = 250 cm ^2 = 0, 025 m ^2
P = 450 N / 0, 025 m ^2 = 18kPa
2. Szklankę o wysokości 10cm wypełniono po brzegi wodą o gęstości 1000kg/m³. Oblicz ciśnienie wody wywierane na dna szklanki.
p = d*h*g
p = 1000 kg/m^3 * 0, 1m * 10 m / s^2 = 1kPa
3. Na powierzchni jeziora ciśnienie wynosi 1000hPa. Jaka jest głębokość tego jeziora, jeżeli na jego dnie panuje ciśnienie 1500hPa?
p = d*h*g
1500 hPa - 1000 hPa = 500 hPa
500 hPa = 1000 kg/ m ^3 * 10 m/s ^2 * x
5000 = 10 000 x / : 10 000
x = 5
4. Gaz w naczyniu oddziałuje na płaskie dno o powierzchni 300cm² siłą 75N. Oblicz ciśnienie wywierane przez gaz.
dane:
F = 75N
S = 300 cm^2 = 0, 03 m ^2
szukane:
P = ?
wzór:
P = F / S
obl. :
P = 75 N / 0, 03m ^2 = 25 hPa
5. Prostopadłościenny zbiornik napełniony jest całkowicie wodą. Pole powierzchni dna zbiornika jest równe 20m², a jego wysokość wynosi 5m. Oblicz siłę parcia i ciśnienie wody na dno zbiornika.
p = d*h*g
p = 1000kg/m ^3 * 5m * 10m/ s^2 = 50kPa
F = 50000 Pa * 20 m ^2 = 1000 kN
6. Nurek zanurzył się w jeziorze na głębokość 60m. Ile wynosi siła nacisku wody na skafander nurka, jeżeli całkowita powierzchnia tego skafandra wynosi 2,5m²?
p = d*h*g
p = 1000 kg/ m^3 * 60m * 10m/s ^2 = 600000 Pa
P = F / S
F = P * S
F = 600000 Pa * 2, 5 m ^2 = 15 00000N

Pozdrawiam :)

3 2 3