Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-02T12:25:04+01:00
1. Łączne
-Treści obu zdań łączą się np. Wanda jest zdolna i uczy się dobrze.
Spójniki: i, oraz, ani, jak również.
Wykres:
____...____
2. Przeciwstawne
--||-||- przeciwstawiają się sobie.
np. Turyści byli już zmęczeni, ale nie chcieli robić postoju.
Spojniki: ale, a, lecz, jednak, zaś, natomiast
wykres:
___>...<___
3. Rozłączne
-||-||- wykluczają się
np. Jutro zrobię obiad, albo przygotuję kolację.
spójniki: albo, czy, lub, bądź
Wykres:
___<...>___
4. WYnikowe
Treść drugiego zdania wynika z pierwszego
np. Wanda jes pilna, więc w szkole ma dobre oceny.
spójniki: więc, toteż, dlatego, zatem
Wykres:
___>...>___

co prawda z neta ale najważniejsze są wykresy ,
33 3 33
2010-01-02T12:33:40+01:00
Rodzaje zdań złożonych współrzędnie:
-synonimiczne - czynności wynikają jedna z drugiej
np. Maja ciągle do mnie dzwoni, czyli chce się szybko spotkać.
wykres: __1__....__2__
-wynikowe - jedna czynność wynika z drugiej
np. Ola dużo się uczy, więc ma dobre oceny w szkole.
wykres: __1__>....>__2__
-przeciwstawne - czynności przeciwstawiają się sobie
np. Była już zmęczona, ale nie chciałam przerwać wycieczki.
wykres: __1__>....<__2__
-łączne - czynności współistnieją ze sobą, tzn. występują w jednakowym czasie i przestrzeni
np. Marysia jest pilna i uczy się dobrze.
wykres: __1__....__2__
-rozłączne - zdania składowe wykluczają się wzajemnie
np. Jutro pójdę na wycieczkę w góry lub na basen jeżeli będzie zimno i będzie padać.
wykres: __1__<....>__2__
10 3 10
2010-01-02T13:35:42+01:00
Łączne, rozłączne, przeciwstawne, wynikowe.
łączne :
treści zdań ŁĄCZĄ się.
Przykład : Kasia jest dentystką i leczy zęby.
spójniki :
oraz, i, jak również, ani.
wykres :
__ ... __

rozłączne :
Wykluczają się.
Przykład : Pójdę do kina, albo do teatru.
Spójniki : czy, bądź, albo, lub.
Wykres :
__ < ... > __

przeciwstawne :
PRZECIWSTAWIAJĄ się sobie.
Przykład : Miałam dużo nauki, byłam zmęczona, lecz się uczyłam.
Spójniki : lecz, jednak, natomiast, a, ale, zaś.
Wykres :
__ > ... < __

wynikowe :
Drugie zdanie ( a konkretniej jego treść ) wynika ze zdania pierwszego.
Przykład : Joanna jest inteligenta, toteż ma świadectwo z paskiem.
Spójniki : toteż, zatem, dlatego, więc.
Wykres :
__ > ... > __

Pozdrawiam :)
13 3 13