Z podanego nizej fragmentu wypisz sroki stylistyczne i podaj do kazdego przykład.

prosze o pomoc..;/;/




KORDIAN
(zadumany)
Zabił się - młody... Zrazu jakaś trwoga
Kładła mi w usta potępienie czynu,
Była to dla mnie posępna przestroga,
Abym wnet gasił myśli zapalone;
Dziś gardzę głupią ostrożnością gminu,
Gardzę przestrogą, zapalam się, płonę,
Jak kwiat liściami w niebo otwartemi
Chwytam powietrze, pożeram wrażenia.
Myśl Boga z tworów wyczytuję ziemi,
I głazy pytam o iskrę płomienia.
Ten staw odbite niebo w sobie czuje,
I myśli nieba błękitem.
Ta cicha jesień, co drzew trzęsie szczytem,
Co na drzewach liście truje,
I różom rozwiewa czoła,
Podobna do śmierci anioła
Ciche wyrzekła słowa do drzew: - Gińcie, drzewa !
Zwiędły - opadły.
Myśl śmierci z przyrodzenia w duszę się przelewa;
Posępny, tęskny, pobladły,
Patrzę na kwiatów skonanie,
I zdaje mi się, że mię wiatr rozwiewa.
Cicho. Słyszę po łąkach trzód błędnych wołanie.
Idą trzody po trawie chrzęszczącéj od szronu,
I obracają głowy na niebo pobladłe,
Jakby pytały nieba: Gdzie kwiaty opadłe?
Gdzie są kwitnące maki po wstęgach zagonu?
Cicho, odludnie, zimno... Z wiejskiego kościoła
Dzwon wieczornych pacierzy, dźwiękiem szklannym bije.
Ze skrzepłych traw modlitwy żadnéj nie wywoła,
Ziemia się modlić będzie, gdy słońcem ożyje...
Otom ja sam, jak drzewo zwarzone od kiści,
Sto we mnie żądz, sto uczuć, sto uwiędłych liści;
Ilekroć wiatr silniejszy wionie, zrywa tłumy.
Celem uczuć, zwiędnienie; głosem uczuć, szumy
Bez harmonii wyrazów... Niech grom we mnie wali!
Niech w tłumie myśli, jaką myśl wielką zapali...
Boże! zdejm z mego serca jaskółczy niepokój,
Daj życiu duszę i cel duszy wyprorokuj...
Jedną myśl wielką roznieć, niechaj pali żarem,
A stanę się téj myśli narzędziem, zegarem,
Na twarzy ją pokażę, popchnę serca biciem,
Rozdzwonię wyrazami, i dokończę życiem.

2

Odpowiedzi

2010-01-02T13:34:54+01:00
Epitet:
posepna przestroga, glupia ostroznoscia, wiejskiego kosciola
porownania:
Jak kwiat liściami w niebo otwartemi, Jakby pytały nieba: Gdzie kwiaty opadłe?
Uosobienia:
Boże! zdejm z mego serca jaskółczy niepokój,
Daj życiu duszę i cel duszy wyprorokuj...
Ciche wyrzekła słowa do drzew: - Gińcie, drzewa !
Zwiędły - opadły.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-02T13:39:51+01:00
EPITETY : Posępna przestroga , myśli zapalone , odbite niebo , niebo pobladłe, kwiaty opadłe ,kwitnące maki , wiejskiego kościoła , wieczornych pacierzy , dzwiękiem szkanym , skrzepłych traw , drzewo zważone , jaskółczy niepokój ,
UOSOBIENIA : Ta cicha jesień, co drzew trzęsie szczytem, Co na drzewach liście truje, I różom rozwiewa czoła, Ciche wyrzekła słowa do drzew ,
PORÓWNANIA : zapalam się, płonę, Jak kwiat liściami w niebo otwartemi , Otom ja sam, jak drzewo zwarzone od kiści, , I obracają głowy na niebo pobladłe, Jakby pytały nieba: Gdzie kwiaty opadłe?
METAFORY : 3/4 tego wiersza jest metaforą . Cały wiersz opiera się na metaforach i jakbym miała wypisywać zajęłoby to mniej więcej 2 strony .

EPITET : Określenie rzeczownika najczęściej przez przymiotnik np. Biały dom
Uosoobienie - nadanie zwierzentom , rzeczom , roślinom cech ludzkich np. kwiat tańczy
Porównanie : zestawienie ze sobą dwóch zjawisk np . czerwony jak cegła

Mam nadzieję że pomoglam .