1. Przeanalizuj dane statystyczne przedstawiające zmiany w produkcji węgla kamiennego i ropy naftowej w latach 1960-1999
To jest tabela tak jakby węgiel i ropa podany w milionach ton
Wyszczególnienie 1960r. 1970r. 1980r. 1990r. 1999r.
węgiel kamienny 1943 2135 2728 3517 3470
ropa naftowa 1052 2282 2979 3014 3194

a). Oblicz, o ile procent wzrosła produkcja węgla kamiennego i ropy naftowej od 1960 do 1999 roku.
...

b). Jaka jest obecna tendencja w ilości wydobycia surowców mineralnych na świecie?
...

c). przedstaw argumenty przemawiające za koniecznością racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi Ziemi, ich oszczędzania oraz potrzebą ich odzyskiwania i powtórnego przetwarzania
...


To tyle. Proszę o pomoc bo ja nie mam pojęcia co napisać bo jestem słaba z geografii a muszę to na jutro napisać. proszę pomóż <prosi>

2

Odpowiedzi

2009-09-16T20:28:56+02:00
Węgiel kamienny 1943 3470
3470-1943=1527
1527/1943≈78.6%
ropa 1052 3194
3194-1052=2142
2142/1052=203.6%

b) obecnie surowców mineralnych wydobywa się znacznie więcej gdyż ich zapotrzebowanie w dzisiejszych czasach jest duże

c)po pierwsze nie umiejętne działania gospodarcze moga spowodować wykończenie się jakiegoś surowca. te minerały nie są odnawialne więc gdy się już one skończą to już ich nie będzie
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-16T20:53:42+02:00
A) 3470/1943 * 100% = 34700/1943 ≈ 178,6 % (% wzrost wydobycia węgla)
3194/1052 * 100% = 319400/1052 ≈ 303,6% (% wzrost wydobycia ropy)
b) Obecnie wydobywa się o wiele więcej surowców i o wiele szybciej. Mamy coraz lepsze maszyny, które nieraz zastępują człowieka. Wydobywa się coraz więcej, ponieważ jest coraz większe zapotrzebowanie na ropę, czy węgiel. Coraz więcej ludzi posiada samochód, powstaje coraz więcej mieszkań, które trzeba ogrzewać, więc potrzeba coraz szybszego i większego wydobycia

c)Z pewnością należy oszczędzać te surowce, gdyż człowiek nie jest jeszcze w stanie wytworzyć ich sztucznie, a one za jakiś czas się skończą. Należy je odzyskiwać i przetwarzać, gdyż to z pewnością zaoszczędzi pieniądze, które są potrzebne na wydobycie z ziemi tego surowca.
1 5 1