Odpowiedzi

2010-01-02T17:15:38+01:00
Wyspy północnej:
Grenlandia
Ziemia Baffina
Wyspy Królowej Elżbiety
(Wyspy zajmują powierzchnię 418 961 km². Najwiekszą wyspą grupy jest Wyspa Ellesmere'a. Do mniejszych należą Devon, Cornwallisa, Wyspa Bathursta oraz dwie inne grupy wysp Wyspy Sverdrupa i Wyspy Parry'ego.)
Wyspa Wiktorii
Wyspa Banksa
Wyspa Świętego Wawrzyńca
bahamy
( * New Providence (207 km²)
* Wielka Bahama (1373 km²)
* Andros (5957 km²)
* Wielkie Abaco (1681 km²)
* Eleuthera (518 km²)
* Cat Island (388 km²)
kuknij w net jest więcej)
wyspy belize
wyspy kanady
http://pl.wikipedia.org/wiki/Wyspy_Kanady
Wyspy Hondurasu
Wyspy Meksyku
Wyspy Panamy
Wyspy na Wielkich Jeziorach
wyspy stanów zjednoczonych
(Największe wyspy Stanów Zjednoczonych to głównie Hawaje i archipelag Alaski. Inne ważniejsze wyspy są na południe od Florydy (Florida Keys), Wielkich Jeziorach ,a także wyspy na rzekach i na zachodnim wybrzeżu (Channel Islands). Największą wyspą Stanów Zjedoczonych jest Hawaii Island leżąca w archipelagu Hawajów.)
półwyspy północnej:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:P%C3%B3%C5%82wyspy_w_Ameryce_P%C3%B3%C5%82nocnej
zatoki północnej:
* Amatique
* Basen Foxe'a
* Boothia (zatoka)
* Campeche (zatoka)
* Darién (zatoka)
* Fort-de-France (zatoka)
* Golfo Dulce
* Hampton Roads
* Maine (zatoka)
* Mould Bay
* Nicoya (zatoka)
* Qeqertarsuup Tunua
* Tehuantepec (zatoka)
* Ungawa (zatoka)
* Zatoka Alaska
* Zatoka Chaleur
* Zatoka Chesapeake
* Zatoka Delaware
* Zatoka Fundy
* Zatoka Guantánamo
* Zatoka Honduraska
* Zatoka Hudsona
* Zatoka Jamesa
* Zatoka Kalifornijska
* Zatoka Kokosowa
* Zatoka Księcia Williama
* Zatoka Meksykańska
* Zatoka Moskitów
* Zatoka Puget
* Zatoka San Francisco
* Zatoka San Miguel
* Zatoka Świętego Wawrzyńca
* Zatoka Świń
cieśniny północnej:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Cie%C5%9Bniny_Ameryki_P%C3%B3%C5%82nocnej
przylądki północnej
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Przyl%C4%85dki_Ameryki_P%C3%B3%C5%82nocnej
góry:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:G%C3%B3ry_Ameryki_P%C3%B3%C5%82nocnej
wyżyny:
* Badlands
* Wyżyna Kolorado
* Wyżyna Meksykańska
* Meseta Centralna
* Wyżyna Appalachijska
* Wyżyna Jukońska
niziny:
* Nizina Atlantycka
* Dolina Kalifornijska
* Nizina Hudsońska
* Nizina Zatokowa
rzeki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeki_Ameryki_P%C3%B3%C5%82nocnej
jeziora:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Jeziora_Ameryki_P%C3%B3%C5%82nocnej

masz do północnej do południowej poszukam potem ;p
wszystko masz na necie ;p
7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-02T17:21:15+01:00
AMERYKA POLUDNIOWA :

*SKRAJNE PUNKTY :
-na polnocy wyspa Margarita
na poludniu wyspa Diego Rameriz
na zachodzie wyspa Darwin
na wschodzie wyspa IIha do Sul

*SKRAJNE PUNKTY LĄDOWEJ aMERYKI POŁ :
na północy - Przylądek Gallinas (12°25'N)
na południu - Przylądek Froward (53°54'S)
na zachodzie - Przylądek Parinas (81°22'W)
na wschodzie - Przylądek Branco (34°47'W)

*Największe jej wyspy i archipelagi :
Ziemia Ognista , Riesco , Wellington , Chonos , Trinidad ,

*polwyspy :
Guajira , Paraguana w części polnocnej oraz Brunswick i Taitao w części poludniowej

*najwyższy szczyt to Aconcagua ( 6960 m n.p.m)

*najdłuższy system górski to Andy

*czynne wulkany : Ojos del Salado , Llullaillaco ,

*niziny : Orinoko , Amazonki , Parany-La Platy ,

*wyżyny : Brazilijska , Gujańska , Patagońska

*rzeki : Amazonka , Parana , Purus , Sao Francisco

*jeziora : Maracaibo , Patos , Titicaca

*system wodospadów : Sant Angel , Iguacu

*Cieśnina Drake’a oddziela Amerykę Południową od Antarktydy

*Zachodnie brzegi kontynentu oblewają wody Oceanu Spokojnego, wschodnie i północne Oceanu Atlantyckiego


AMERYKA PÓŁNOCNA

*Skrajne punkty lądowej części Ameryki Północnej:
na północy - Przylądek Murchisona (71°58'N),
na południu - Punta Mariato (7°12'N),
na zachodzie - Przylądek Księcia Walii (168°05'W)
na wschodzie - Cape St. Charles (55°40'W)

*Najdalej wysunięte punkty kontynentu:
na północy - Kap Morris Jesup (83°40'N)
na południu - Wyspa Kokosowa (5°32'N),
na zachodzie - Przylądek Wrangla (172°25′E),
na wschodzie - Przylądek Północno-Wschodni (11°00'W)

*największe polwyspy :Labrador Jukatan , Kalifornijski , Floryda ,Malville'a ,Seward
Nowa Szkocja ,Alaska

*najwieksze wyspy : Grenlandia ,Ziemia Baffina ,Wyspy Królowej Elżbiety ,
Wyspa Wiktorii Wyspa Ellesmere'a ,Nowa Fundlandia ,Kuba

*najwyższy punkt ; McKinley 6194 m n.pn.m.

*najglebsza depresja znajduje sie w Dolinie Śmierci

*łańcuchy i pasma gorskie : Gory Alaska , Gory Wrangla , Gory Nadbrzeżne , Gory Skaliste ,

*jeziora : Górne , Huron , Michigan , Wielkie Jezioro Niedzwiedzie ,

*rzeki ; Missisipi - Missouri , Rio Grande , Meckenzie , Nelson

*wyżyny : Wyżyna Kolorado , Wyżyna Meksykańska ,Wyżyna Appalachijska
Wyżyna Jukońska

*niziny : Nizina Atlantycka , Nizina Hudsońska ,Nizina Zatokowa







27 2 27