Euroś, wyjeżdżając do Berlina, zabrał ze sobą pewną kwotę euro. Na artykuły spożywcze wydał 7/15 posiadanych pieniędzy, 1/5 wydał na pamiątki i zostało mu 30 euro. Ile euro zabrał Euroś do Berlina? [ tam są ułamki :) ]

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-02T20:32:01+01:00
Euroś, wyjeżdżając do Berlina, zabrał ze sobą pewną kwotę euro. Na artykuły spożywcze wydał 7/15 posiadanych pieniędzy, 1/5 wydał na pamiątki i zostało mu 30 euro. Ile euro zabrał Euroś do Berlina? [ tam są ułamki :) ]

x - kwota, którą Euroś zabrał do Berlina.
7/15 x - kwota wydana na artykuły spożywcze
1/15 x - kwota wydana na pamiątki
Skoro zostało mu 30 euro, to można ułożyc równanie

7/15 x + 1/5 x + 30 = x
7/15 x + 3/15 x - x = -30
-5/15 x = - 30
x = 90 [euro]
Odp. : Euroś zabrał do Berlina 90 euro.

Jak coś niejasne to pisz na pw. :)
Pozdrawiam.
1 5 1
2010-01-02T20:34:20+01:00
X- kwota, którą zabrał ze sobą Euroś;

7/15x + 1/5x + 30 = x
(przenosimy wszystkie x na lewo, liczby na prawo)
7/15x + 3/15x - x = - 30
10/15x - x = - 30
- 1/3 = - 30
(dzielimy obustronnie przez - 1, zeby pozbyc sie minusa)
1/3 = 30/*3
x=90

Odp. Pan Euroś na wycieczkę do Berlina zabrał 90 zł.

Pozdrawiam!
1 5 1
2010-01-02T20:55:08+01:00
X-tyle Euroś zabał do Berlina
x-7/15x-1/5x=30
x-7/15x-3/15x=30
5/15x=30 /*3
x=90

Odp. Euroś zabrał do Berlina 90 euro.
1 5 1