Odpowiedzi

2010-01-02T21:12:34+01:00
Ruchy można podzielić ze względu na prędkość na
ruchy jednostajne
ruchy zmienne
Ruch jednostajny ze względu na prędkość, to ruch, w którym stałe są
kierunek prędkości
wartość prędkości
zwrot prędkości
Ruchem jednostjnym jest więc ruch po linii prostej, bez zmiany zwrotu, ze stała prędkością.- przykład - światło w próżni.

Ruchy mozna podzielić ze względu na wartość prędkości na
jednostajne
zmienne
Ruch jednostajny ze względu na wartość prędkości to ruch w którym wektor prędkości może się zmieniać, ale stała jest wartość prędkości.
Zaliczamy do nich ruchy
jednostajne po linii prostej
ruchy jednostajne po liniach krzywych, np. po okręgu

Torem ruchu jednostajnego prostoliniowego jest linia prosta. W ruchu jednostajnym ciało w jednakowych przedziałach czasu pokonuje jednakowe odcinki drogi, "

Ruch jednostajny prostoliniowy to taki ruch w którym wektor prędkości nie ulega zmianie tzn. ciało nie "skręca" i nie przyspiesza ani nie zwalnia"
4 1 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-02T21:19:20+01:00
RUCH JEDNOSTAJNY PROSTOLINIOWY

To chyba proste

Mamy ciało,które porusza się zestałą prędkością, ani nie przyśpiesza ani nie zwalnia. Jedzie sobie po lini prostej. Zgodnie z pierwszą zasadą dynamiki Newtona ciało porusza się ruchem jednostajnym jedynie jeżeli nie działają na nie żadne siły lub siły dzialające na nie równoważą się!

Weźmy na przykład rozpędzony uprzednio samochód. Ma on swoją prędkość,która sie nie zmienia.Działające na samochód siły Tarcia (przeciwna do kierunku ruchu) i bezwładności (zgodna z kierunkiem ruchu) równoważą się.

W takim wypadku:

* V=s/t (v-prędkość, s-droga, t-czas)

Jeżeli mamy dwie z trzech niewiadomych to znamy również trzecia. (wystarczy przekształcić)

:P Proste i przyjemne

RUCH JEDNOSTAJNIE PRZYŚPIESZONY

Teraz wyobraź sobie, że jednaz sił działających na cialo się zwiększa lub też występuje nowa siła, która sprawia że siły działające na ciało przestają się równowazyć.

Powiedzmy, że samochód zyskał nową siłę wynikającą z pracy silnika.

W takim wypadku samochód zacznie przyspieszać.

* a=v/t (a=przyśpieszenie czyli zmiana prędkości w czasie)

ponieważ samochód mial już prędkosc początkową więc jego prędkośc końcowa po czasie t wyniesie ze wzoru:

* V = Vo + at (z przekształcenia pierwszego wzoru v=at) :P

Czyli do prędkości początkowej dodajemy prędkość wynikającą z przyśpieszenia

wzór na droge w ruchu przyśpieszonym to:

* s=at²/2

Jeżeli występuje prędkośc początkowa to liczymy ją nieco inaczej:

* s=Vot + at²/2 (wynika to poniekąd ze wzoru na V = Vo + at,gdzie każdą prędkośc zamieniamy na drogę)

Ruch przyśpieszony wystepuje więc gdy siły działające na ciało nie równoważą się a zwrot siły zgodny jest ze zwrotem prędkości!:P

UWAGA: do ruchów przyspieszonych nalezy spadek swobodny, gdyż ciło przyspiesza pod wpływem przyspieszenia ziemskiego, a=g)

RUCH JEDNOSTAJNIE OPÓŹNIONY

Tutaj siły rowniez nie sąw równowadze,jednak zwrot prędkości jest przeciwny dozwrotu siły.

Wzory zmieniają sieo tyle że przyspieszenie wynikające z przyłozonej siły działa teraz "przeciwko" naszej prędkości początkowej. Stąd te tajemnicze minusy:P

Np. samochód ze stanu rownowagi sił zaczyna wytracać prędkość na skutek zwiększonego tarcia kół o powierzchnię drogi (tzn po prostu sobie hamuje:P)

Wtedy prędkość tego samochody po czasie t to:

* V = Vo - at (bo przyspieszenie dziala ODWROTNIE do zwrotu prędkości)
* s=Vot - at²/2 (analogicznie)

UWAGA: do ruchów opóźnionych nalezy rzut pionowy w górę gdzie prędkośc poczatkowa zostaje wytracona na rzecz przyśpieszenia ziemskiego czyli z a mamy g)

Jasne?:P

Nie wiem czy ruch po okręgu też, alezakładam, że nie, bo to nieco inny temat. Jakby copisz na pw:P
pzdr



7 5 7