Odpowiedzi

2010-01-03T16:55:00+01:00
Jama ustna - pobieranie pokarmu
gardziel
przełyk
żołądek - trawienie
jelito cienkie - wchłanianie
jelito grube - usuwanie niestrawionych resztek pokarmowych
odbyt
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-03T17:44:08+01:00
Elementy układu pokarmowego:
*jama ustna
*ślinianki
*gardło
*przełyk
*wątroba
*żołądek
*pęcherzyk żółciowy
*dwunastnica
*trzustka
*jelito cienkie
*jelito grube
*wyrostek robaczkowy
*odbytnica
*otwór odbytowy

wydzielina gruczołów ślinowych jest to ślina.to płynna substancja zawierająca 99% wody,a ponadto:śluz,substancje nieorganiczne i leukocyty.ślina zawiera:
*nzym(ptialinę),który zapoczątkowuje rozkład wielocukrów,np.skrobii
*działa bakteriobójczo
*służy do zlepiania i zwilżania rozdrobnionego pokarmu,ułatwiając jego połykanie;
sok trzustkowy jest bezbarwnym płynem wydzielanym przez trzustkę,zawierającym mięszaninę enzymów trawiennych.
to niektóre z nich:
*trypsyna-doprowadza zapoczątkowany w żołądku rozkład białek
do końca;tzn.do postaci aminokwasów;
*amylaza-działa podobnie jak zawarta w ślinie ptialina,rozkładając wielocukry do najprostszej postaci;
*lipaza-rozkłada tłuszcze do postaci glicerolu i kwasów tłuszczowych.
wątroba- jest największym gruczołem ciała ludzkiego.ma ciemnoczerwone zabarwienie,przez to że przepływają przez nią duże ilości krwi.
funkcje wątroby:
*wytwarzanie żółci
*magazynowanie i przemiana tłuszczów,białek,węglowodanów i witamin,węglowodany gromadzone w wątrobie w postaci glikogenu(stanowi on rezerwę cukru w organizmie)
*unieczynnianie niektórych toksyn
*wytwarzanie prawie wszystkich białek osocza.
jama ustna:
początkowy odcinek układu pokarmowego,zostaje tu rozdrobniony pokarm za pomocą zębów i rozpoczyna się proces chemicznego trawienia.
przełyk:
narząd w kształcie rury łączący gardło z żołądkiem.jego funkcją jest transport pokarmu do żołądka.
żołądek:
narząd jest zbiornikiem pokarmu i pełni funkcję trawienną. ma kształt worka.
gardło:
pełni rolę ochronną podobnie jak podniebienie
jak by cos brakowało to pisać:)
1 5 1