Jacek kupił klawiaturę do komputera za 80zł, myszkę za 12 zł a podkładkę pod myszkę za 6 zł.
a)o ile procent myszka jest tańsza od klawiatury?
b)jakim procentem ceny klawiatury jest cena podkładki pod myszkę?
c)Jacek oszacował wartość zakupów na 100 zł.Jaki błąd względny przybliżenia popełnił? Wyraź ten błąd w procentach i zaokrąglij wynik do jednego miejsca po przecinku.

2

Odpowiedzi

2010-01-03T16:56:29+01:00
Jacek kupił klawiaturę do komputera za 80zł, myszkę za 12 zł a podkładkę pod myszkę za 6 zł.
a)o ile procent myszka jest tańsza od klawiatury?
b)jakim procentem ceny klawiatury jest cena podkładki pod myszkę?
c)Jacek oszacował wartość zakupów na 100 zł.Jaki błąd względny przybliżenia popełnił? Wyraź ten błąd w procentach i zaokrąglij wynik do jednego miejsca po przecinku.

a)

80-12
------- (kreska ułamkowa) * 100% = 85%
80

b)

6/80 * 100%=7,5%

c) 80 zl + 12 zł + 6 zł = 98 zł

100 zł - 98 zł
------------------ * 100% =2,0408... %=2% (w przyblizeniu)
98 zł
2 4 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-03T16:58:50+01:00
A)
100%-80
x-12
x=12*100/80=15%
100%-15%=85%
Odp. Myszka jest tańsza o 85%.

b)
100%-80
x-6
x=6*100/80=7,5%
Odp. Cena podkładki pod myszkę stanowi 7,5% ceny klawiatury.

c)
80+12+6=98
100-98=2
Odp. Jacek się pomylił o w zaokrągleniu 2%.