Oto moje zadania? pomożecie?

1.Jeśli pewną liczbę podzielimy przez 3 i do ilorazu dodamy dzielną i dzielnik, to otrzymamy 163. Co to za liczba?

2Olek zbiera znaczki i wczoraj policzył, że ma już łącznie 189 znaczków angielskich, francuskich i hiszpańskich. Francuskich ma dwa razy więcej niż hiszpańskich, a angielskich o 39 mniej niż francuskich i hiszpańskich razem. Ile ma znaczków każdego rodzaju?

3

Odpowiedzi

2010-01-03T19:56:52+01:00
Zad.1. x- pewna liczba
x/3+x+3=163 trzeba pomnożyć obustronnie przez 3
x+3x+9=489
4x=489-9
4x=480 /4
x=120
Odp. Ta liczba to 120.
Zad.2. x-znaczki angielskie
y-znaczki francuskie
z-znaczki hiszpańskie
y=2z
x=y+z-39

x+y+z=189 (trzeba teraz popodstawiac)
(y+z-39)+2z+z=189
2z+z+2z+z=189+39
6z=228 /:6
z=38

y=2*38=76
x=76+38-39=75
Odp. Angielskich ma 75, francuskich 76, a hiszpańskich 38. :)
2010-01-03T20:04:10+01:00
Zad. 2

100 francuskich
50 hiszpańskich
39 angielskich

nie jestem pewna czy dobrze.... ; /
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-03T20:07:51+01:00
1. jeśli pewną liczbę podzielimy przez 3 i do ilorazu dodamy dzielną i dzielnik, to otrzymamy 163. Co to za liczba?

x- pewna liczba
(x÷3)+x+3=163 /-3
1⅓x= 160 /÷1⅓ lub *¾ (zależy jak wolisz, bo to to samo)
x=120


(120÷3)+120+3= 40+120+3=163


2Olek zbiera znaczki i wczoraj policzył, że ma już łącznie 189 znaczków angielskich, francuskich i hiszpańskich. Francuskich ma dwa razy więcej niż hiszpańskich, a angielskich o 39 mniej niż francuskich i hiszpańskich razem. Ile ma znaczków każdego rodzaju?

x- znaczki angielskie
y- znaczki francuskie
z- znaczki hiszpańskie

x+y+z=189
y= 2z
x= (y+z)-39

x+2z+z=189
y=2z



x=2z+z-39

x+3z=189
y=2z
x=3z-39

3z-39+3z=189 /+39
y=2z
x=3z-39

6z=228 /÷6
y=2z
x=3z-39

z=38
y=2*38
x=3*38-39

z=38
y=76
x= 75
hiszpańskich jest 38, francuskich 76, a angielskich 75
38+76+75=189


1 5 1