Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-03T23:29:42+01:00
Wiec tak, na poczatku musisz ponumerować sobie węgle, tak aby podstawniki miały jak najmniejsze numery...
nastepnie patrzysz ile i jakich jest grup, grupy mogą być różne np. metylo, etylo, propylo...
i moze być ich kilka: di, tri, tetra...

Pozniej piszesz numery węgli przy jakich jest dana grupa i piszesz grupę, oczywiście piszesz zgodnie z literami alfabetu, czyli:

dimetylo, etylo, metylo, trimetylo...

i na koncu jaki to jest związek: oktan, propan...

Jeżeli zwiazek nalezy do alkenów, alkinów...zaznaczasz miedzy którymi jest wielokrotne wiązanie... np, miedzy 2 i 3 piszesz: okt-2-en, prop-2-in


pozdrawiam
2 2 2
2010-01-03T23:41:30+01:00
W opisywaniu węglowodorów na podstawie rysunku po prostu trzeba patrzeć na rysunek. Ukarze Ci to na 3-etylo-2,2,3,4-tetrametyloheksan

ten węglowodór pochodzi z izomeru etadekanu (C₁₂H₂₄)

wzór tego 3-etylo-2,2,3,4-tetrametyloheksanu wygląda tak

CH₃ CH₃
/ /
¹CH- ²C - ³C - ⁴C- CH³
/ / /
CH₃ CH₂ ⁵CH₂ - ⁶CH₃
/
CH₃

nazewnictwo zaczynamy najczęściej alfabetycznie czyli jest 3-metylo ponieważ
grupa metylowa leży przy 3 węglu(a łańcuch od którego zaczynamy nazewnictwo jest oznaczony indeksem górnym z przodu literki C) potem patrzymy i widzimy ze są aż 4 grupy metylowe czyli piszemy numerki jakie sie znajdują przy węglach i wychodzi 2,2,3,4- tetra(bo 4) metylo heksan (heksan bo ten łańcuch od którego stosujemy nazewnictwo ma tyle węgli co heksan)
1 1 1