Odpowiedzi

2010-01-04T15:29:40+01:00
Diament:
-Dobra przewodność cieplna;
-Jest izolatorem, z wyjątkiem diamentu niebieskiego, który jest półprzewodnikiem;
-Jest trudno topliwy i odporny na działanie kwasów i zasad;

Grafitu:
- Barwa – czarna, ciemnoszara
- Połysk – półmetaliczny
- Dobrze przewodzi prąd elektryczny i ciepło
- Odporny na wysoką temperaturę
1 5 1
2010-01-04T15:31:16+01:00
Diament
1.) Właściwości fizyczne diamentu:
- bezbarwny, przezroczysty, mocno załamuje światło kryształy
- bardzo twarde
- topi się w temperaturze ponad 3500˚C
- przy długotrwałym ogrzewaniu w temperaturze ok. 1000˚ przechodzą w grafit
- są odporne na działanie czynników chemicznych
- oszlifowane diamenty noszą nazwę brylantu
2.) Właściwości chemiczne diamentu:
- swoja strukturę i piękny połysk oraz twardość zawdzięczają sieci krystalicznej. W strukturze tej każdy atom węgla połączony jest wiązaniami kowalencyjnymi z czterema innymi atomami węgla tworząc czworościan foremny (tetraer). Wiązania te są jednakowe
3.) Zastosowanie diamentu:
- w jubilerstwie
- w technice do szlifowania i polerowania drogich kamieni i ciecia szkła
- w górnictwie jako nasadki wierteł, świdrów
Grafit
1.) Właściwości fizyczne grafitu:
- substancja krystaliczna, ciemnoszara
- metaliczny połysk
- miękka i tłusta w dotyku
- daje się łatwo łupać w cienkie, blaszkowate łuski
- przewodzi prąd elektroniczny
- jest aktywniejszy od diamentu
2.) Właściwości chemiczne grafitu:
- siec przestrzenna grafitu składa się z równoległych warstw. W obrębie każdej warstwy każdy atom połączony jest z trzema innymi atomami węgla. Odległość między warstwami jest dwukrotnie większa niż długość wiązań w obrębie warstwy. Dzięki tym słabym wiązaniom grafit jest miękki i daje się łatwo łupać
3.) Zastosowanie grafitu:
- do produkcji ołówków(rysików)
- smar do rowerów
- do wyrobu ogniotrwałych tygli
- do produkcji elektrod
- farby antykorozyjne
- szczotki w silnikach elektrycznych
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-04T15:32:03+01:00
Diament jest bardzo twardy, przezroczysty, bezbarwny, nie przewodzi prądu elektrycznego i jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła. Grafit jest miękki,przezroczysty,granatowoczarny, przewodzi prąd elektryczny i jest dobrym przewodnikiem ciepła. Diament wykorzystywany jest jako element biżuterii, dodatek do tarcz szlifierskich, sporządzania końcówek wierteł, cięcia szkła. Grafit nadaje się do wyrobu różnych części urządeń elektrycznych,np. silników lub elektrolizerów, służy jako wkład do ołówka.
3 1 3