Odpowiedzi

2009-09-17T22:43:19+02:00
-pokrywające-wielowarstwowy złuszczający się naskórek czy nabłonek jednowarstwowy płaski, wyściełający serce i naczynia krwionośne

-gruczołowe
(gruczoły wydzielania zewnętrznego, mają swoje przewody wyprowadzające wydzielinę na zewnątrz)
(gruczoły wydzielania wewnętznego, bez przewodów wyprowadzających, które swoją wydzielinę (hormon) kierują do krwi np. gruczoły dokrewne (przysadka mózgowa, nadnercze, tarczyca)

-zmysłowe (współtworzą narządy zmysłów:kubki smakowe w błonie śluzowej języka, błonę węchową nosa, ślimak w uchu wewnętrznym )

-chłonny(występuje w jelicie cienkim, którego komórki budują kosmki jelitowe przez które odbywa się wchłanianie strawionych pokarmów)
2 4 2
2009-09-17T22:57:22+02:00
Tkanka nabłonkowa dzieli się na: Nabłonek okrywający, nabłonek wyściełający, nabłonek gruczołowy.
nabłonek okrywający: okrywa ciało roślin i zwierząt.
nabłonek wyściełający: wyścieła rożne narządy wewnętrzne.
nabłonek gruczołowy: jego zadaniem jest wydzielanie określonych substancji z organizmu.
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-09-17T23:30:41+02:00

A - nabłonek jednowarstwowy walcowaty, B - nabłonek jednowarstwowy walcowaty urzęsiony, C - nabłonek wielowarstwowy płaski, D - nabłonek jednowarstwowy płaski, E - nabłonek przejściowy F - nabłonek wielorzędowy, G - nabłonek sześcienny, H - nabłonek gąbek - choanocyty, I - nabłonek wielorzędowy walcowaty urzęsiony

Funkcje

Nabłonek pełni przede wszystkim funkcję ochronną, ale w związku z faktem, że jego komórki wytwarzają całą gamę dodatkowych tworów komórkowych, jak mikrokosmki, rzęski, wici, włoski itp., pełni też wiele innych funkcji, między innymi bierze udział we wchłanianiu pokarmu, chroni przed inwazją mikroorganizmów, bierze udział w wymianie gazów i wydalaniu.

Podział nabłonków ze względu na funkcję:

* pokrywający (okrywający i wyściełający) - wyścieła jamy ciała i narządów, np. przewód pokarmowy, wnętrze nosa
* ruchowy - polega na przesuwaniu za pomocą rzęsek niepotrzebnych drobin, które dostają się do wnętrza organizmu ze środowiska zewnętrznego, na przykład z tchawicy
* wydzielniczy - współtworzy gruczoły wydzielnicze, występuje w gruczołach wydzielniczych, wytwarzających hormony, potowych, łojowych, śluzówce jelita, śluzówce jamy gębowej
* transportujący - transportuje różne cząsteczki chemiczne przez warstwę nabłonkową, na przykład jelit, kanalików nerkowych, naczyń włosowatych czy pęcherzyków wewnętrzne
* rozrodczy - powstają z niego gamety, występuje w jajnikach i wyścieła kanaliki nasienne jąder.
3 5 3